میدان نقش جهان اصفهان، بنایی به قدمت صفویه

میدان نقش جهان اصفهان

یکی از زیباترین شهرهای گردشگری ایران را شهر اصفهان می‌دانند. شهر اصفهان از لحاظ قدمت و تاریخ، معماری و هنر و تمدن حرف اول را نه تنها در ایران بلکه در جهان می‌زند. درست به همین دلیل است که لقب نصف جهان را به اصفهان داده‌اند. رزرو تور اصفهان در میان مسافران خارجی و ایرانی بسیار طرفدار دارد. در این شهر قدیمی و اصیل جاذبه‌های تاریخی منحصربه‌فردی به چشم می‌خورد. مسجد جامع عباسی، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، سی و سه پل، میدان نقش جهان و… می‌باشد. در این مقاله قصد بررسی میدان نقش جهان اصفهان را داریم. برای اطلاع بیشتر درباره این جاذبه شناخته شده همراه ما باشید.

جهت رزرو تور اصفهان و همچنین رزرو تور لحظه آخری اصفهان به آژانس فعال “های تور” مراجعه کنید.

میدان نقش جهان اصفهان

تاریخچه میدان نقش جهان اصفهان

قدمت میدان نقشه جهان به دوران صفویه بر می‌گردد. در آن زمان پایتخت ایران شهر اصفهان محسوب می‌شد. قبل ساخت بنای میدان، در این محل باغ بزرگی همراه با بناهای نظامی مربوط ب دوران تیموریان در آن واقع بود. این میدان بسیار بزرگ و زیبا در دوران سلجوقیان محلی برای برگزاری جشن‌های ملی و یا مراسمات تنبیهی مورد استفاده قرار می‌گرفت. دستور ساخت این میدان توسط شاه عباس صفوی صادر شد. معماران زبردست با ایده گرفتن از میدان‌های به سبک ایرانی و اصیل ساخته شده است.

پایه ریزی میدان نقش جهان در سال 1011 قمری و اتمام آن در سال 1025 صورت گرفت. پس از آن تا به حکومت رسیدن 2 شاه قاجار آراستن این بنا ادامه یافت. اما در زمان شاه سلیمان و شاه سلطان حسین با بی توجهی به میدان اصفهان تخریب‌هایی به وجود آمد. پس از آن در زمان حکومت پهلوی اول یعنی رضاخان، مجدد رونق گرفت و با زحمات رضاخان میدان نقش جهان به ثبت آثار تاریخی ایران رسید.

اطلاعاتی درباره نقش جهان ایران

به جرات می‌توان گفت این میدان از مشهورترین آثار تاریخی در ایران و جهان می‌باشد. در طول تاریخ نام‌های فراوانی چون میدان شاه، میدان اصلی، میدان نو، میدان قصر، میدان نقش جهان، میدان بزرگ و میدان سلطنتی بر این بنای تاریخی نهاده‌اند. از سال‌های دور گردشگران خارجی بسیاری تنها برای بازدید از این میدان در تور اصفهان شرکت می‌کنند.

طول میدان بزرگ اصفهان 500 متر و عرض آن 160 متر می‌باشد. دور این میدان را 200 حجره در دو طبقه قرار گرفته است. در اطراف این میدان نیز بناهای تاریخی و بسیار معروفی، میدان نقش جهان را زینت کرده‌اند. این بنای زیبا در 8 بهمن سال 1313 به ثبت آثار ملی و در اردیبهشت 1358 به فهرست آثار یونسکو اضافه شد.

میدان نقش جهان

درباره معماری میدان نقش جهان یا بزرگ

در زمان صفویه برای ساخت این بنای عظیم از بهترین معماران زمان خود بهره برده‌اند. شیخ بهایی، استاد محمدرضا اصفهانی و علی اکبر اصفهانی دو معمار برجسته در دوران صفویه هستند که دست به ساخت این میدان زده‌اند. میدان نقش جهان بر گرفته از میدان عتیق و امیر جخماق بسیار شباهت دارد. جالب است بدانید میدان این میدان در زمانی ساخته شده است که هیچ نظریه‌ای و یا سبکی برای شهرسازی وجود نداشت. میدان نقش جهان بزرگ‌ترین میدان جهان است و از نظر وسعت از میدان سرخ مسکو نیز بسیار بزرگ‌تر می‌باشد. کتیبه‌های بسیاری در این بنا وجود دارند که دارای اعتبار زیادی هستند.

نقش جهان اصفهان

بخش‌های مختلف میدان بزرگ اصفهان

همانطور که گفته شد در اطراف این میدان جاذبه‌ها و بناهای قدیمی دیگری نیز وجود دارد. هر یک از این بناها خود به عنوان یک اثر تاریخی محسوب می‎شوند. در واقع شما با مراجعه به میدان نقش جهان می‌توانید از دیگر بناهای نزدیک نیز دیدن کنید.

بخش‌های دیگر میدان نقش جهان اصفهان عبارتند از:

  • مسجد شیخ لطف الله
  • عمارت عالی قاپو
  • سردر قیصریه
  • بازار قیصریه
  • مسجد امام

در مقالات بعدی از آژانس مسافرتی “های تور” به معرفی هر یک از این بناهای زیبا خواهیم پرداخت.

موقعیت جغرافیایی و تفریحات میدان نقش جهان

این میدان در شمال شهر اصفهان واقع شده است. در واقع خیابان سپه در غرب و خیابان حافظ در شرق این میدان قرار دارند. این میدان تنها 2 نیم کیلومتر از سمت شمال شرقی با میدان عتیق فاصله دارد. با مترو و تاکسی می‌توانید از این مکان بازدید کنید.

جاذبه نزدیک به نقش جهان عبارتند از:

  • کاخ هشت بهشت
  • خانه مشروطه
  • سی و سه پل

تفریحات مفرح در میدان نقش جهان اصفهان عبارتند از:

  • بازدید از بناهای تاریخی
  • بازارگردی و خرید سوغات
  • پیاده روی و درشکه سواری در میدان
  • کافه گردی و غذاخوری در رستوران‌های بی نظیر
  • عکاسی از مناظر طبیعی، تاریخی، مناظر، نورپردازی‌ها

کلام آخر

شما می‌توانید برای رزرو تور اصفهان در فصول مختلف سال به آژانس گردشگری “های تور” مراجعه فرمایید و از مشاورات تیم کاردان ما استفاده کنید. جهت رزرو هتل در اصفهان با بودجه مد نظر خود نیز از آژانس مسافرتی “های هتل” دیدن فرمایید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *