مسجد شیخ لطف الله اصفهان را بشناسید!

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

یکی از شناخته شده‌ترین شهرهای ایران در جهان، شهر اصفهان است. اصفهان یکی از کلان شهرهای ایران و در گذشته پایتخت ایران بوده است. این شهر زیبا که به نصف جهان نیز شهره است، پر از شگفتی و جاذبه‌های گردشگری می‌باشد. بناهای تاریخی این شهر اصیل، نشان دهنده هنر و فرهنگ مردمان ایران زمین است. به همین جهت است که رزرو تور اصفهان ، طرفداران بسیار زیادی دارد. یکی از جاذبه‌ها یا بناهای منحصربه‌‍فرد این شهر، مسجد شیخ لطف الله اصفهان است. این مسجد نه در ایران بلکه در دنیا تک است.

با آژانس گردشگری “های تور” همراه باشید تا در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی‌های متمایز کننده و معرفی این مسجد فوق العاده بپردازیم. شما می‌توانید جهت رزرو تور تهران، رزرو تور اصفهان ، رزرو تور مشهد و دیگر شهرهای ایران به وب سایت ما مراجعه فرمایید.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

تاریخچه مسجد شیخ لطف الله اصفهان

همانطور که در قسمت مقدمه اشاره کردیم، در سال‌های دور و در زمان صفویان، اصفهان پایتخت ایران بوده است. در همین دوران یعنی در سال 982 شمسی است که این شهر به اوج توسعه خود می‌رسد. مسجد شیخ لطف الله به دستور شاه عباس اول بر روی خرابه‌های یک مسجد ساخته شد. معمار برجسته این بنای شگفت انگیز محمدرضا اصفهانی است. جالب است بدانید ساخت این مسجد 18 سال به طول انجامید و تنها مورد استفاده شاه و خانواده جهت عبادت قرار می‌گرفت. در سال 1315 کاشی‌کاری‌ها و گنبد به دستور رضاشاه بازسازی و مرمت شد.

معرفی مسجد بی نظیر و اصیل اصفهان

این مسجد در میدان نقش جهان و در ضلع شرقی آن قرار گرفته است. معماری و کاشی کاری‌های مسجد شیخ لطف الله با ظرافت و دقت نظر فراوان ساخته شده است. معماری داخلی و خارجی، رنگ‌ها و نورها، نقوش و طراح‌های اصل ایرانی از ویژگی‌های این مسجد می‌باشند. نمای ظاهری محراب مسجد مد نظر ما به صورت تاق دندار با مقرنس‌های صدفی است.

در واقع این بنا در پایین به صورت شکل هندسی چهارضلعی در وسط هشت ضلعی و در انتها دایره می‌باشد. دیوارهای بسیار بلند و قطور، وجود محفظه‌ای برای روشنایی محراب، شانزده پنجره مشبک از سری مشخصات این مسجد است. مسجد شیخ لطف الله از سال‌ها پیش به ثبت آثار ملی و تاریخی و آثار یونسکو رسیده است. این مسجد دارای عجایب بسیاری است که درادامه به آن اشاره می‌کنیم.

معرفی شخصیت شیخ لطف الله

شیخ لطف الله یکی از تاثیرگذارترین و بزرگ‌ترین علمای شیعه بوده است. این شیخ بزرگ در لبنان ساکن بوده است و به دعوت شاه عباس به ایران مهاجرت می‌کند. شیخ لطف الله در ابتدا در شوشتر و سپس در خدمت آستان قدس رضوی بوده است. اما پس از چندی برای تحصیل به قزوین عازم شد. شاه عباس به دلیل ارادت ویژه به وی همچنین نسبت پدر زن  و داماد، دستور ساخت مسجد شیخ لطف الله اصفهان را داد.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

شگفتی‌هایی درباره مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ بزرگ ایران، یک مسجد عادی و با شباهت دیگر بناهای مانند خود نیست. این بنای اصیل به دلیل تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاصی که دارد به شهرت رسیده است.

شبستان و صحن ورودی:

بارزترین تفاوت این مسجد، نبود شبستان، مناره و صحن ورودی است. در واقع به دلیل آن که میدان نقش جهان در جهت قبله قرار نگرفته است، معماران برای تنظیم قبله چرخشی 45 درجه‌ای ایجاد کرده‌اند. با وجود این بنا هیچونه شکست و زاویه‌ای ندارد. برای این کار از راهرویی بلند و زیبا استفاده شده است.

گنبدهای مسجد:

ارتفاع این گنبد به نسبت دیگر مساجد بسیار کمتر است که این خود سبب دشواری در ساخت بنا شده است. ارتفاع دو گنبد تنها 32 متر است و برای تحمل بار فشار آن  از دیوارهای ضخیم استفاده شده است.

رنگ‌های گنبد:

گنبد مسجد از 8 طاق با 16 پنجره مشبک ساخته شده است. پنجره‌ها با یکدیگر 170 سانت فاصله دارند و به عنوان تهویه نیز عمل می‌کنند. با استفاده از نقوش و پنجره‌ها در زمان‌های مختلف نور با شکست و رنگی متفاوت به فضا می‌تابد. 32 نقش لوزی به ترتیب بزرگ تا کوچک تا مرکز گنبد سبب بزرگتر نشان دادن گنبد می‌شوند.

محراب مسجد:

محراب نیز با استفاده از کاشی، لوح‌های زیبا، معرق و مقرنس و همچنین خطوط و نگارش‌ اشعار و روایت‌ها به خط بزرگان زینت شده‌اند.

نور مسجد:

با استفاده از معماری ویژه مسجد نورپردازی طبیعی و روحانی دارد. پنجره‌های مشبک سبب شکست نور در ساعات مختلف بر روی یک آیه حک شده بر دیوارها تابیده می‌شود.

کاشی کاری مسجد:

کاشی کاری این مسجد بسیار حیرت انگیز و ظریف است. نقوشی چون طرح طاووس، گل، گلدان و لوزی به رنگ‌های آبی، سبز و زرد این مسجد را چشم نواز کرده است.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

موقعیت جغرافیایی مسجد عالم بزرگ اسلام

این مسجد در میدان نقش جهان اصفهان و در ضلع شرقی قرار گرفته است. بنابراین شما به جاذبه‌ها و بناهای زیبای دیگری نیز دسترسی خواهید داشت. مسجد شیخ لطف الله در مرکز شهر است و به تمامی وسایل نقلیه عمومی دسترسی خوبی دارد.

جاذبه‌های نزدیک به مسجد شیخ لطف الله اصفهان عبارتند از:

  • موزه هنرهای تزئینی
  • عمارت عالی قاپو
  • خانه مشروطیت
  • خانه متعمدی

کلام آخر

جهت رزرو تور لحظه آخری اصفهان با مراجعه به آژانس مسافرتی”های تور” اقدام کنید تا از تخفیفات ما بهره‌مند گردید. در آژانس “های هتل” نیز زیر نظر متخصصان ما می‌توانید رزرو هتل در اصفهان را انجام دهید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *