سد طرق مشهد، از جاذبه‌های طبیعی و زیبای خراسان

اگر به دنبال یک تور همه جانبه و بسیار مفرح زیارتی و سیاحی هستید، پیشنهاد ما به شما رزرو تور مشهد است. مشهد مقدس، یکی از منحصربه‌فردترین شهرهای ایران برای سفر است. در واقع این شهر نیاز هر مسافری را برآورده می‌کند. زیرا در پایتخت معنوی ایران، جاذبه‌‌های تاریخی برای علاقه‌مندان به تاریخ، حرم و مسجاد برای عاشقان اهل بیت، جاذبه‌های تفریحی نظیر بازارها و بناهای قدیمی و پارک‌های آبی و جاذبه‌های طبیعی نظیر آبشار، سد و… بسیار دارد. یکی از جاذبه‌های طبیعی محبوب و شناخته شده در خراسان، سد طرق مشهد است.

آژانس گردشگری “های تور” با سری مقالات مختلف سعی در معرفی تمامی جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و تور مشهد دارد. مسافران با اطلاع از جاذبه‌های شهر مقصد می‌توانند برنامه ریزی بهتر و دقیق‌تری داشته باشند.

سد طرق مشهد

تاریخچه بند طرق خراسان

براساس شواهد و تحقیقات به عمل آمده، هرکجا سد به چشم می‌خورد، قطعا رودخانه‌ای در آن محل وجود داشته است. زیرا به طور قطع رودخانه‌ای بوده است که جهت جمع آوری آب رودخانه اقدام به ساخت سد گرفته شده است. رودخانه سد طرق را، رودخانه طرق نام نهاده‌اند. رود طرق آب مورد نیاز خود را از کوه‌‌های بینالود و خلج تهیه می‌کرد. این رودخانه حدود 15 کیلومتری جنوب شهر مشهد قرار دارد.

رود خروشان و زیبای طرق سبب ساخت آب بندی برای نگهداری آب این رود شد. این آب بند سابق و یا سد کنونی نیز براساس نام رودخانه به سد یا بند طرق معروف شد. برای دستیابی به رود طرق لازم است از راه انتهای سیدی و حاده مغان پیش رفت. نکته جالب در رابطه با سد طرق، این است که تاریخ اولیه احداث بند را بیش از 400 سال پیش تخمین زده‌اند.

بیشتر بخوانید:معرفی چشمه گیلاس مشهد

اطلاعاتی درباره سد طرق مشهد

همانطور که گفته شد، بند مشهد از دهه‌ها و قرن‌ها پیش آب اطراف مشهد را ذخیره می‌کرد. مسئولان و شهردارن با هدف آبادی بیشتر به فکر احداث سد در همان منطقه سد افتاند. خیلی زود پس از برگزاری شورا در سال 1357 مراحل اولیه ساخت سد استارت خورد. با آغاز جنگ تحمیلی به طبع، این پروژه کنسل شد. اما پس از جنگ تحمیلی، پروژه مجدد از پی گرفته شد. در سال 1367 کار احداث سد به پایان رسید. بندی که بیش از 400 سال پیش ساخته شده بود به دستور امیر علی شیر نوایی، وزیر سلطان حسین بایقرا احداث شده است. امروزه کماکان این بند قابل رویت است و یکی از جاذبه‌های سد طرق مشهد محسوب می‌شود.

سد طرق مشهد

ویژگی‌های قابل توجه سد طرق

برای ساخت هر نوع سدی در هر کجای دنیا از بتن استفاده می‌کنند. سد طرق نیز از بتن بسیار مرغوبی ساخته شده است. برای اطلاع بیشتر لازم است بدانید، پایه‌های سد از 22 بلوک با عرض 14 متر و ارتفاع 81 متر تشکیل شده است. بر اساس آمار و ارقام موجود سد پیش رو 80.4 متر و پی‌های آن نیز 82.12 متر ضخامت دارند. این ارقام نشان دهنده استحکام و مقاومت بالای این سازه بسیار عظیم است. در تکمیل اطلاعاتی درباره سد، آورده شده است که تاج سد نیز 322 متر طول دارد.

برای طراحی و ساخت این سازه غول آسا از طرح معروف و مفید نیلوفری استفاده کرده‌اند. با پیاده‌سازی این طرح، امروزه آب اهالی منطقه طرق توسط این سد فراهم می‌شود. برای ساخت سد طرق مشهد بیش از 165 هزار مترمکعب بتن استفاده شده است. این سد با حدود 13 میلیون مترمکعب ظرفیت، بزرگ‌ترین سد شمال شرق ایران محسوب می‌شود.

جاذبه‌های سد تاریخی خراسان رضوی

عظمت این سازه خود یک شگفتی به تمام عیار انسانی است که تماشای آن لذت بسیاری دارد. علاوه بر این سد بسیار وسیع طرق، شبیه به دریایی نیلگون، منظره چشم نوازی را برای مخاطب فراهم کرده است. بازدید از بند قدیمی با قدمت 400 ساله نیز یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این منطقه است. اطراف این سد بسیار سرسبز و دنج است و هوای این منطقه به لطف آب، خنک و دلپذیر می‌باشد. همانطور که می‌دانید شنا در سد ممنوع است و خطرات جانی دارد. اما از تجهیزات ماهی‌گیری غافل نشوید. زیرا سد پر از ماهی‌های درشت و خوشمزه است.میتوانید با تهیه تور مشهد از این مکان دیدنی لذت ببرید.

ماهی در سد طرق مشهد

بیشتر بخوانید: مشهد مهد تورسیت سلامت مشهد

موقعیت جغرافیایی و جاذبه‌های نزدیک سد

سد بزرگ خراسان در 14 کیلومتری جنوب شرقی مشهد و منطقه گردشگری طرق واقع شده است. بهترین زمان سفر به این سد در فصل بهار و تابستان می‌باشد. برای ورود به این منطقه نیازی به پرداخت هزینه نیست.

جاذبه‌های نزدیک به سد طرق مشهد عبارتند از:

  • منطقه گردشگری طرق
  • پارک گیاه شناسی
  • پارک هفت حوض

جهت رزرو هتل مشهد و یا رزرو هتل نزدیک حرم به آژانس مسافرتی “های هتل” مراجعه کنید. هتل‌های لاکچری و ارزان قیمت در مشهد کار رزرو هتل را آسان کرده است.

کلمات مرتبط

سد طرق مشهد کجاست ,ماهیگیری در سد طرق مشهد ,تصاویر سد طرق مشهد ,نوع سد طرق مشهد ,هدف از احداث سد طرق مشهد ,فاصله مشهد تا سد طرق ,سد های مشهد

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *