خاتم کاری اصفهان، مهد هنر ایران

خاتم کاری اصفهان

یکی از اصیل‌ترین شهرهای گردشگری و توریستی در ایران اصفهان است. اصفهان یکی از کلان‌ شهرهای ایران است که نشان دهنده فرهنگ و قدمت ایران و ایرانی است. در واقع اگر بخواهید با سفر به یکی از شهرهای ایران، از فرهنگ کشور خود مطلع گردید آن مقصد به قطع اصفهان است. رزرو تور اصفهان به دلیل جاذبه‌های تاریخی بسیار، خوراکی‌های خوشمزه، معماری‌ها و صنایع دستی بسیار طرفداران زیادی دارد. این شهر که در دوران صفویه پایتخت ایران بوده است، از روزگاران کهن هنرهای بسیار ستودنی به ارث برده است. صنایع دستی اصفهان در دنیا شناخته شده هستند که شامل مینا کاری، قلم زنی و خاتم کاری در اصفهان می‌شود. بی جهت نیست که به این شهر نصف جهان گفته می‌شود. چرا که پر از شگفتی و اصالت است.

آژانس گردشگری “های تور” سعی دارد با ارائه مطالب مفید در رابطه با شهرهای گردشگری ایران اطلاعات جالبی را در اختیار شما عزیزان بگذارد. شما نیز با بررسی شگفتی‌های شهر مقصد می‌توانید از سفر خود لذت بیشتری ببرید. جهت رزرو تور اصفهان به رزرواسیون ما مراجعه فرمایید.

خاتم کاری اصفهان

بررسی معنای خاتم سازی

در ابتدا برای روشن سازی معنای خاتم قصد دارید از منابع معتبر کمک بگیریم. این منابع شامل فرهنگ لغت فارسی یا دایره المعارف فارسی و لغت نامه دهخدا می‌شود. در لغت نامه دهخدا معنای کلی خاتم کاری این گونه تعریف شده است: هنری که قطعات استخوان را در چوپ قرار می‌دهند.

همچنین در دایره المعارف فارسی نیز در رابطه با این هنر زیبا آورده شده است: هنری که سطح اشیا مختلف را با مثلث و اشکال هندسی به صورت موزاییکی در کنار هم قرار می‌دهد و یک شکل هندسی منظم را به وجود می‌آورد. جنس این مثلث یا اضلاع می‌تواند از فلز، چوب، استخوان باشد. هر چقدر نقش بندی یک خاتم ظریف‌تر و ریزتر باشد، آن خاتم کاری مرغوب‌تر و گران قیمت‌تر است.

معرفی هنر خاتم بندی

خاتم کاری یا خاتم سازی یکی از هنرهای اصیل و بسیار قدیمی اصفهان است. خاتم سازی از ظریف‌ترین و منظم‌ترین صنایع دستی‌های دنیا می‌باشد. این هنر دستی چنان ظریف و دقیق انجام می‌شود که باور این حقیقت که ظروف خاتم کاری شده توسط دست ساخته شده است، غیر ممکن است. خاتم سازی به خاتم بندی نیز گفته می‌شود.

اما هنر خاتم کاری یعنی چه؟ این هنر از ترکیب و چیده شدن اشکال هندسی و چند ضلعی‌ها در کنار هم تهیه می‌شود. جالب است بدانید مواد اولیه برای طرح خاتم متقاوت است و اضلاع هندسی نیز بسیار متنوع هستند. اما در عین حال این قطعات زیبای چیده شده در کنار هم یک نظم و آراستگی خاصی را به ببینده منتقل می‌کنند. چند ضلعی‌هایی که خاتم بندی را به وجود می‌آورند شاما ده، هشت، هفت، شش و پنج ضلعی می‌شوند.

تاریخچه خاتم کاری در اصفهان

در رابطه با زمان اختراع شدن و این هنر بسیار ظریف و شکیل اطلاعاتی در دسترس نیست. اما بر طبق شواهد و تحقیقات اولین و قدیمی‌ترین ظروف خاتم کاری در شهر شیراز کشف شده است. قدمت تخمینی این ظرف عتیقه به بیش از 1000 سال بر می‌گردد. اما چیزی که مشخص است اوج شکوفایی این هنر به دوران صفویه می‌رسد. پس از آن در زمان قاجاریه نیز استادان، هنرمندان زیادی به این هنر می‌پرداختند. خاتم کاری اصفهان در سال 1307 و در دوران پهلوی در مدرسه صنایع مستظرفه راه اندازی شد. این مدرسه به کوشش کمال الملک برای رونق و حمایت از صنایع دستی ملی تاسیس شد.

خاتم کاری اصفهان

مواد و ابزار  این صنایع دستی

یکی تاز علامت سوال‌های ذهنی برای افرادی که از این هنر دیدن می‌کنند، اطلاع از وسایل و مواد اولیه خاتم بندی است. بنابراین خوب است بدانید وسایل و ابزار کار برای هنر آفرینی خاتم سازی ابزاری چون اره، دریل، مته، چکش، دستگاه دینام است. البته ابزار تخصصی و اصلی‌تر برای آفرینش این هنر منحصربه‌فرد نیز شامل سوهان، پرس، رنده، خط کش قفل، مقار و انواع تنگ و چسب نیز می‌شود.

مواد اولیه خاتم کاری اصفهان عبارتند از:

  • چوب‌های آبنوس، گردو، بقم، عناب، نارنج، کبوده، کهکم
  • استخوان‌های حیواناتی چون عاج فیل، شتر و اسب
  • مفتول‌های برنجی، فلزی، آلومینیومی و نقره
  • انواع صدف، نخ پرک، سریشم و لاک

تور گردشگری اصفهان و سوغاتی

از بهترین لذات سفر خرید سوغاتی برای عزیزان و همچنین خرید یادگاری از شهر مقصد است. یکی از سوغاتی‌های مرسوم نصف جهان، خاتم کاری‌ اصفهان است. این هنر با ارزش در قالب انواع ظروفی چون بشقاب، کاسه، تخته، جعبه زینتی، ساعت، قلمدان، گلدان، پارچ، لیوان و… به فروش می‌رسد. شما نیز با رزرو تور اصفهان می‌توانید علاوه بر بازدید از جاذبه‌های این شهر، آثار و صنایع دستی بی نظیر اصفهان را به خانه‌های خود و عزیزانتان ببرید.

 

جهت رزرو تور اصفهان و یا رزرو تور لحظه آخری به آژانس “های تور” مراجعه کنید. برای رزرو هتل در اصفهان نیز از آژانس “های هتل” دیدن فرمایید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *