آب انبار پنج بادگیر کیش از جاذبه‌های گردشگری خاص جزیره

آب انبار پنج بادگیر کیش

ایران یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، گونه‌های جانوری و تاریخی است. اگر شما هزینه سفر و رزرو تور خارجی ندارید، در واقع چیز خاصی را از دست نداده‌اید. برنامه ریزی کنید و ایران گردی را در دستور کار خود قرار دهید. گوشه گوشه‌ی ایران پر از شگفتی و دیدنی است. از رزرو تور کیش شروع کنید. چرا که این جزیره حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. درست است که رزرو تور مشهد و رزرو تور تهران بسیار پر طرفدار است. اما اگر به دنبال عجایب هستید، رزرو تور کیش را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از جاذبه‌های انسانی و تاریخی این جزیره یعنی آب انبار پنج بادگیر کیش بپردازیم.

آژانس گردشگری “های تور” با معرفی جاذبه‌های گردشگری، تورهای داخلی و خارجی در خدمت مسافران است. با در دست داشتن اطلاعاتی این چنینی می‌توانید سفری با برنامه ریزی داشته باشید. پیشاپیش با تشکر از همراهی صمیمانه شما.

آب انبار پنج بادگیر کیش

تاریخچه آب انبار پنج بادگیر کیش

در جزیره کیش با جاذبه‌های توریستی بسیاری مواجه هستید که یکی از آن‌ها آب انبار است. این آب انبار دارای 2 گنبد و 5 بادگیر می‌باشد و در شمالی‌ترین منطقه جزیره ساخته شده است. همانطور که می‌دانید، جزیره کیش دارای آب و هوا و اقلیم گرم است. بنابراین ساخت بناهایی با اجزایی چون بادگیر ضروری می‌باشد. بادگیر در واقع سیستمی برای تهویه مطبوع هوا و استفاده از انرژی بادی است. جالب است بدانید، ایرانیان اولین کسانی بودند که بادگیر را به وجود آوردند. در همین اساس مارکوپولو گفته است، تنها وسیله‌ای که گرمای هرمزگان را قابل تحمل می‌کند، همین بادگیر است. امروزه آب انبار پنج بادگیر کیش که به آب انبار سنتی کیش نیز شناخته می‌شود از جاهای دیدنی جزیره است. بادگیرهای کنونی در سال 1372 و در محل آب انبار قدیم ساخته شده است. اولین آب انبارهای کشف شده به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

بخش‌های داخلی این بنای زیبا

برای ورود به این آب انبار لازم است از پله‌های پر شیب و تندی بگذرید. در سقف این بنا، روزنه‌هایی برای عبور و مرور هوا تعبیه شده است. دیوارها و سقف بلند و حوض بزرگی در وسط سبب به وجود آوردن هوای خنک به خصوص در فصل تابستان می‌شود. اما امروزه این حوض خالی از آب است و خنکای کمتری دارد. باد از یک طرف به این بنای قدیمی وارد و با برخورد به سطح آب خنک می‌شود. آب انبارها در گذشته محل نگهداری از آب و تامین آب جزیره را داشته‌اند. در گذشته برای نظافت آب حوض و جلوگیری از جلبک از ماهی استفاده می‌شد. قسمت بیرونی نیز پر از کاکتوس‌های متنوع، زیبا و چشم نواز است.

بخش‌های مختلف آب انبار پنج بادگیر کیش عبارتند از:

  • مخزن
  • پاشیر
  • پلکان
  • بادگیر

معماری آب انبار دو گنبد یا قدیمی

آب انبار قدیمی کیش از دو گنبد بسیار بلند ساخته شده است. این دو گنبد از نظر ظاهری کاملا شبیه به هم قرینه هستند. در واقع روزنه‌ها، محافظ این دو کاملا شبیه به یکدگیر است. اطراف این گنبد، پنج بادگیر وجود دارد. در وسط بنا از داخل یک مخزن بزرک برای جمع آوری آب نیز لحاظ شده است. ورودی آب انبار به صورت یک دروازه است و از آجر و خشت ساخته شده است.

آب انبار پنج بادگیر کیش

موقعیت جغرافیایی آب انبار

این جاذبه گردشگری زیبا را می‌توانید با رزرو تور کیش به صورت گروهی بازدید کنید. آب انبار در قسمت شمالی جزیره و در بلوار میرمهنا واقع شده است. پس از رسیدن به شهر باستانی حریره که از جاهای دیدنی کیش است می‌توانید به این بنا دسترسی داشته باشید. ورود به آب انبار مد نظر هیچ هزینه‌ای در بر ندارد. ساعت بازدید از این جاذبه از ساعت 9 صبح تا 10 شب می‌باشد.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به آب انبار پنج بادگیر کیش عبارتند از:

  • مجموعه ورزشی المپیک
  • شهر باستانی حریره
  • درخت سبز

هتل‌های نزدیک به آب انبار دو قلو

رزرو هتل در کیش اگر در آژانس مسافرتی “های هتل” انجام شود، تجربه‌ای شیرین خواهد بود. چرا که تنوع ستاره‌ و قیمت در آژانس ما بسیار متنوع است. این ویژگی سبب می‌شود مسافران با توجه به بودجه خود اقدام به رزرو هتل 5 ستاره کیش یا رزرو هتل آپارتمان شیک کنند.

هتل‌های نزدیک به آب انبار پنج بادگیر کیش عبارتند از:

  • هتل سورینت مریم کیش
  • هتل آفتاب شرق کیش
  • هتل ریان قائم کیش
  • هتل گلدیس کیش
  • هتل ترنج کیش
  • هتل خاتم کیش
  • هتل هلیا کیش

در صورت رزرو تور کیش و یا رزرو تور لحظه آخری کیش از “های تور” می‌توانید، سفری مقرون به صرفه‌تر را تجربه کنید. در این حالت تخفیفات ویژه‌ای چون بلیت‌های ورودی جاذبه‌ها و تفریحات نیز به شما تعلق خواهد گرفت.

یک دیدگاه

  1. این سازه ها جزو اصیل ترین سازه های ایرانی هستن. کیش یک جزیره اصیل و تجاریه. تور کیش بسیار عالیه ممنونم از سایت خوبتون

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *