تور کیش و بازدید از آب انبار سنتی کیش

آب انبار کیش

تور کیش یکی از تورهای مجهز و کامل در های تور می‌باشد، که گردشگران را برای بازدید از اغلب جاذبه‌های تفریحی کیش، همراهی می‌کند. یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار در کیش، آب انبار سنتی می‌باشد. ایران جزو کشورهایی است که سالانه میانگین بارش کمی‌ دارد. همین موضوع باعث شده است که مردم به فکر صرفه جویی و ذخیره آب باشند. در گذشته که امکانات کمی برای این موضوع وجود داشت، مردم به فکر سازه‌هایی افتادند که آب را در طول سال به خصوص در فصل گرما ذخیره کنند.

این سازه‌ها، آب انبار نام داشت. امروزه این آب انبارها تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری شده است. یکی از زیباترین آب انبارها در جزیره کیش قرار دارد. آب انبار سنتی کیش را می‌توان به عنوان یکی از زیباترین و محکم‌ترین سازه‌های سنتی از معماری ایران معرفی کرد. معمولا در تور کیش لحظه آخری، بازدید از آب انبار سنتی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم توضیحات بیشتری در رابطه با آب انبار سنتی کیش در اختیار شما قرار دهیم. از شما نیز دعوا می‌کنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.


تاریخچه آب انبار سنتی کیش

امروزه افراد با شنیدن نام جزیره کیش، یاد شهری مدرن، نوساز، با انواع مکان‌های تفریحی و پاساژهای زیبا می‌افتند. اما جالب است بدانید که حزیره کیش تاریخچه طولانی دارد. برای مثال می‌توان به دوران هخامنشیان اشاره کرد. در این دوره جزیره کیش، مرکز عمده صید مروارید بین النهرین و هندوستان بوده است. در آن زمان بسیاری از بازرگانان و تاجران برای داد و ستد به این جزیره رفت و آمد داشتند. با توجه به موقعیت استراتژیکی که جزیره کیش دارد، مکان مناسبی برای عبور و مرور کشتی‌ها می‌باشد. یکی از دلایلی که کشتی به گل نشسته در این جزیره وجود دارد، نیز همین مورد است. همچنین قلعه‌ای در کیش وجود دارد که سالیان دور تحت سلطه‌ پرتغالی‌ها بوده. امروزه این قلعه، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جزیره محبوب کیش به شمار می‌رود.

کیش با این که توسط آب‌ها احاطه شده، اما آب و هوایی مشابه شهر یزد دارد. معمولا بارش در این جزیره بسیار کم است و آب و هوای گرمی دارد. از این رو یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنین این جزیره ذخیره و‌ نگهداری آب بوده است. آب انبار سنتی کیش در سال ۱۳۷۲ برروی خرابه‌هایی که از آب انبارهای قدیمی‌تر به جا مانده بود، ساخته شد.

اما امروزه با پیشرفت این جزیره و ساختو سازهای بی‌شمار، مسیر سطحی آب از بین رفته است. همین موضوع باعث شد که آب انبار و بادگیرهای این سازه، کارایی سابق خود را نداشته باشند. اما نورپردازی‌های این سازه باعث شده‌است که منظره خیره کننده‌ای در شب به وجود بیاید. در تور کیش می‌توانید از این سازه دیدن کنید و لحظات شادی را به همراه خانواده و دوستان خود سپری کنید.

+++
دلیل معروف بودن آب انبار سنتی کیش

یکی از دلایل معروف بودن آب انبار سنتی کیش، قدمت نسبتا طولانی است که دارد. ای سازه معماری نزدیک به ۲۸ سال قدمت دارد. بازدید از این منطقه باعث می‌شود که اطلاعات شما درباره‌ی زندگی مردمان در گذشته، افزایش پیدا کند. همچنین نشستن در فضای خنک آب انبار، در گرمای طاقت فرسای تابستان، می‌تواند بسیار لذت بخش باشد.

معماری آب انبار سنتی کیش

به طور کلی معماری آب انبارها به این صورت است که فضای گود مانندی همانند استخرها دارند. سقف این سازه‌ها به صورت گنبدی شکل است و وجود بادگیرها باعث می شود که در طول تابستان درون آب انبارها خنک باقی بماند. آب انبار سنتی کیش هم از این قائده جدا نیست. اگر به شهر یزد سفر کرده باشید با دیدن معماری جزیره زیبای کیش، ممکن است یاد معماری شهر یزد بیوفتید. اما یکی از دلایل مشهور بودن آب انبار سنتی کیش، معماری و زیبایی بی‌نظیر این سازه است. این آب انبار دارای دو گنبد و پنج بادگیر است. به همین دلیل ممکن است برخی افراد ان را با نام‌های انبار دوقاو یا پنج بادگیر بشناسند.

برای متعادل ساختن هوای داخل آب انبار در فصل تابستان، در قسمت بالایی گنبدها روزنه‌هایی دیده می‌شود. بادگیرها نیز باعث کاهش دمای داخل آب انبار می‌شود. وجود همین موارد باعث عظمت و شکوه این سازه شده است. به طور کلی نحوه عملکرد بادگیرها به این صورت است که، آب از یک طرف وارد بادگیرها می‌شود. سپس باد به قسمت پایین‌تر هدایت می‌شود.

باد به آب‌های موجود در آب انبار برخورد می‌کند و باعث خنک شدن آن‌ها می‌شود. امروزه برای بازدید عموم از فضای داخل آب انبارها، از سنگ فرش استفاده شده است. تا امکان بازدید عموم از داخل این آب انبار را فراهم کند. اگرچه به دلیل خشک بودن این آب انبار سرما و باد داخل فضای آن کمتر از گذشته است اما با وارد شدن و پایین رفتن از پله‌‌های آب انبار سنتی کیش کاهش دما را به وضوح احساس می‌کنید.

++++

هزینه و زمان مناسب برای بازدید از آب انبار سنتی کیش چه زمانی است؟

به طور کلی بازدید از این سازه رایگان است. شما می‌توانید تا ۳۰ دقیقه برای بازدید و نشستن در فضای زیبای این سازه سپری کنید.

فصل مناسب برای بازدید از آب انبار سنتی کیش چه زمانی است؟

با توجه به آب و هوای گرم جزیره کیش پیشنهاد می‌کنیم در فصول بهار، پاییز یا زمستان برای سفر به این جزیره زیبا اقدام کنید. برای سفر به این جزیره می‌توانید از تور کیش نیز استفاده کنید. شرکت در این‌ تورها خالی از لطف نیست. البته در فصل تابستان، جزیره کیش تفریحات تابستانی متفاوت و مهیجی دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. پس اگر با گرمای این جزیره در فصل تابستان مشکلی ندارید، در هر فصلی از سال می‌توانید به این جزیره سفر کنید.

چه هتل هایی در نزدیکی آب انبار سنتی کیش برای اقامت وجود دارد؟

  • هتل دیدار کیش
  • هتل فانوس کیش
  • هتل داریوش کیش
  • هتل میراژ کیش
  • هتل صدف کیش

++++

چگونه به آب انبار سنتی کیش برویم؟

اگر می خواهید از این سازه دیدن کنید، می‌توانید در حین گشت و گذار روزانه خود ساعاتی را بازدید از این جاذبه گرذشگری اختصاص دهید. یاهمچنین می‌توانید در کنارمجموعه درخت سبز کمی استراحت کنید سپس به راه خود ادامه دهید. بهترین راه دسترسی به بلوار میرمهنا و بعد وارد شدن به بلوار المپیک پس از رد کردن میدان و وارد شدن به خیابان درخت سبز بادگیرهای آب انبار به راحتی قابل مشاهده هستند. همین الآن می‌توانید برای خرید بلیط تور کیش از طریق سایت “های تور” اقدام کنید.

shorturl

tinyurl

bitly

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *