چهار طاقی بازه هور مشهد چند سال قدمت دارد؟

چهار طاقی بازه هور مشهد

شهر زیبا و تاریخی مشهد مقدس، پر از جاذبه‌های گردشگری و توریستی است. شهر مشهد را اکثر افراد تنها یک شهر زیارتی و مذهبی تلقی می‌کنند. اما این تنها آن چیزی که به اشتباه به یک باور عمومی تبدیل شده است. درست که مسافران با رزرو تور مشهد و به دنبال آن رزرو هتل نزدیک حرم قصد زیارت بارگاه طلایی و منور امام رضا(ع) را دارند.

اما اگر از گروه مسافرانی هستید که علاوه بر زیارت خواهان سیاحت هستید، باید بگوییم که جاذبه گردشگری در این شهر کم نیست. در واقع عدم شناخت و اطلاعات است که تنها تصور مسافران از مشهد یک شهر زیارتی است. در شهری با قدمت مشهد مشخصا جاذبه‌های تاریخی بسیار است. چهار طاقی بازه هور مشهد تنها یکی از بناهای اصیل و قدیمی پایتخت معنوی کشور است.

چهار طاقی بازه هور مشهد

اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید و قصد رزرو تور مشهد را دارید. برای بازدید از این طاقی هور با ما همراه باشید. آژانس مسافرتی “های تور” در این مطلب هر آنچه لازم است درباره این بنای قدیمی بدانید را می‌آورد.

بررسی معنای چهار طاقی

چهار طاقی یا به اصطلاح چهار تاقی در واقع به سبکی از معماری بنا اطلاق می‌شود. چهار طاقی‌ها، گنبدی هستند با چهار ستون نگهدارنده که هیچ دری ندارد. هر چهار طاق یا در این بناها باز است و نقشه آن شبیه به یک مربع می‌باشد. طاق‌ها عموما به صورت نیم دایره برای برگزاری مراسم مذهبی و غیر مذهبی و یا برای آتشکده‌ها ساخته می‌شدند. به عبارت دیگر چهارتاقی‌ها یک سازه و بنای زیبا برای آذین بندی موقت رسوم مختلف بوده‌اند. این طرح بنا از آسیای میانه به آفریقا برای ایده برداری مساجد و آرامگاه مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: نگارخانه شهر فرهنگ مشهد

معرفی چهار طاقی بازه هور مشهد

چهار طاقی هور که به عنوان آتشکده هور نیز شناخته می‌شود یکی از جاذبه‌های تاریخی و بسیار ارزشمند نزدیک مشهد است. درست است که این چهارتاقی به نوعی آتشکده نیز تلقی شده است اما جالب توجه است که ایرانیان از این بنا برای اخترشناسی و تنظیم تقویم خورشیدی بهره می‌برند. این چهار طاقی نیز مانند دیگر چهار طاقی‌های ایران کمتر شناخته شده است. قدمت این بنا به به بیش از 1700 سال بر می‌گردد.

اما خوب است بدانید پرفسور آرتور پوپ به این بنا نسبت قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین چهارطاقی یا گنبد ایران را داده است. آتشکده و یا ساختمان اخترشناسی هور در سال 1310 خورشید در تاریخ 24 شهریور به ثبت آثار ملی ایران رسید. شماره این گنبد قدیمی نیز 39 گذاشته شده است.

چهار طاقی بازه هور مشهد

تاریخچه چهار تاقی بازه هور

براساس تحقیقات جامع و کامل باستان شناسان و ایران شناسان حرفه‌ای تاریخ ساخت چهار طاقی بازه هور مشهد به دوره پارتیان بر می‌گردد. در واقع در دوران پادشاهی پارتیان از سال 249 گیش از میلاد تا 226 میلادی این گنبد در اطراف خراسان و زیر نظر اقوام پارت احداث شده است. طبق شواهد گفته شده است که طاق فعلی بخشی از معماری یک مجموعه می‌باشد. البته هستند افرادی که قدمت این بنا را به دوران اشکانیان و ساسانیان نسب داده‌اند.

بیشتر بخوانید: سفر به مشهد و تجربه یک روزه مشهد گردی

معماری قدیمی‌ترین گنبد ایران

چهارتاقی هور مانند تمامی چهارطاقی و یا گنبدهای دیگر در زمینه چهارگوش از چهار پایه و یک طاق گنبدی و چهار ورودی ساخته شده است. ورودی اصلی بنا از سمت ضلع غربی است که دارای سه درگاهی بلند با نام تلار می‌باشد. این سازه از ماسه، سنگ لاشه و ملات سنگ ساخته شده است. ابعاد هر ضلع این گنبد حدودا 15 متر است.

ویژگی‌های چهار طاقی بازه هور مشهد

زیرسازی و یا بسترسازی‌های بنای احداثی هور از شیوه و روش معماری و ساختمان سازی دوران ساسانیان تبعیت می‌کند. اصلی‌ترین ویژگی چهار تاقی هور نیز همین است که بنا نشان دهده معماری دوران خاصی از ایران بوده است. قدمت بسیار این گنبد نیز دومین ویژگی طاق هور مشهد است.

چهار طاقی بازه هور مشهد

موقعیت جغرافیایی چهار طاقی بازه هور

بنای مورد نظر در شهرستان تربت حیدریه و یک کیلومتری جنوب روستای رباط سفید قرار گرفته است. در واقع برای بازدید از این بنا لازم است از جاده مشهد به سمت تربت حیدریه برانید. به علت فاصله زمانی به نسبت زیاد می‌توانید با رزرو هتل نزدیک مشهد و یا رزرو هتل مشهد از طریق رزرواسیون “های هتل” به کمک مشاوران ما در بهترین هتل مشهد اقامت کنید. با رزرو هتل درویش مشهد و یا رزرو هتل قصر طلایی مشهد می‌توانید اقامتی ایده آل و لاکچری داشته باشید.

تور مشهد

آدرس چهار طاقی بازه هور مشهد:

خراسان رضوی- 75 کیلومتری جنوب غربی مشهد- روستای رابط کریم

برای رزرو تور مشهد به قیمت ارزان و اطلاع از چگونگی رزرو تور لحظه آخری مشهد به وب سایت آژانس گردشگری “های تور” مراجعه فرمایید.

کلمات مرتبط

تاریخ مشهد ,چهار طاقی در دفینه ,کاربری بازه هور چیست ,مقاله در مورد چهار طاقی ,سقف چهار طاقی ,اتشکده در مشهد  ,نژاد مردم مشهد

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *