خانه فردوسی مشهد را بشناسید!

خانه فردوسی مشهد

شهر مشهد با آن قدمت و اصالتی که دارد پر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی است. برخی از این جاذبه‌ها چون خانه داروغه، خانه ملک، موزه نادری و موزه آستان قدس درون شهر قرار دارند. اما تعداد کثیری از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز در اطراف و خارج شهر واقع شده‌اند که کمتر شناخته شده هستند. درست به همین دلیل است که در سری مقالات مختلف به معرفی جاذبه‌ها درون و بیرون پایتخت معنوی ایران می‌پردازیم. همانطور که گفته شد در اطراف شهر نیز جاهای دیدنی کم نیست. حیف است اگر رزرو تور مشهد را انجام دهید و از تمامی این مکان‌ها دیدن نکنید. خانه فردوسی مشهد یکی از بناهای تاریخی این شهر اصیل است که طرفداران مخصوص به خود را دارد.

آژانس گردشگری “های تور” یکی از آژانس‌های فعال در مشهد است که بهترین پکیج‌ها و تورهای گردشگری را ارائه می‌دهد. از طریق آژانس ما می‌توانید جهت رزرو تور لحظه آخری و یا رزرو تور ارزان مشهد اقدام کنید.

خانه فردوسی مشهد

معرفی خانه فردوسی مشهد

همانطور که از نام این خانه برمی‌آید، خانه فردوسی متعلق به شاعر پرآوازه ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی است. اگر از عاشقان تاریخ و ادبیات هستید و یا به شاعران به خصوص فردوسی بزرگ علاقه‌مند هستید، بازدید از این خانه را از دست ندهید. خانه فردوسی مشهد در واقع زادگاه و محل زندگی شاعر محبوب و بزرگ ایران است. این خانه در روستای بسیار زیبا و اصیل پاژ زندگی می‌زیست. خانه فردوسی در سال 1388 مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و با این کار از تخریب این بنای بسیار با ارزش جلوگیری شد.

امروزه بسیاری از گردشگران پس از بازدید از آرامگاه فردوسی در شهر نیشابور برای بازدید از روستای خوش آب و هوای پاژ و تماشای زادگاه سراینده شاهنامه به این روستا سفر می‌کنند. خوب است بدانید روستای پاژ از نظر تاریخی از اعتبار و ارزش بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه به معرفی این روستا خواهیم پرداخت.

خانه فردوسی مشهد

 

بیشتر بخوانید:وضعیت حمل و نقل در مشهد

بررسی تاریخچه روستای پاژ

پاژ در لغت به معنای هدیه یا تفحه است که بر طبق این معنا گفته می‌شود شاید این روستا یک هدیه از طرف حاکم بوده است. پاژ به فردی که دارای رتبه و مقام است و فرد هم طبقه خود نیز نسبت داده شده است. پاژ، روستا و زادگاه فردوسی که در آن زمان مملو از باغ‌های انگور بوده است. در فاصله 500 متری شمال این روستا روی تپه قدیمی پر از قطعات شیشه، سفال و کاشی است که ردپایی از تاریخ اولیه قرون اسلامی را به تصویر می‌کشد. در روستای پاژ خانه فردوسی مشهد واقع شده است. جالب است بدانید براساس متون ادبی و تاریخی به جا مانده از فردوسی بزرگ از روستای تاریخی پاژ نیز سخن گفته است.

اطلاعاتی درباره روستای پاژ

در سال 1389 و بر طبق نظر باستان شناسان این روستا از طرف دفتر حفظ و احیای محوطه تاریخی معاونت میراث فرهنگی کل خراسان رضوی مورد شناسایی قرار گرفت. در همان زمان قلعه‌ای بزرگ حدود 45 تا 65 متر با ارتفاع 12 متری یافت شد. قدمت این قلعه به پیش نخستین دوران اسلام برمی‌گردد. البته در دوران قاجار نیز بناهایی روی این خانه ساخته شده است.

خانه فردوسی مشهد نیز گمان برده می‌شود که به دستور کدخدا ساخته شده است که قدمت آن به نزدیک 100 سال پیش می‌رسد. خانه فردوسی یک اتاق سه دری در ابعاد 3 در 5 متر است. دیوارهای ای خانه نیز از خشت و گل و گچ ساخته شده است. امروزه نیز بخش‌هایی از این بنای نیمه مخروبه برای بازدید عموم باقی مانده است. این خانه که به خانه فردوسی مشهد شهرت دارد به دلیل معماری خاص مورد توجه گردشگران و معماران قرار می‌گیرد.

موقعیت جغرافیایی خانه فردوسی مشهد

روستای پاژ در تقاطع جاده کلات و کارد و در 15 کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد است. روستای پاژ یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی شهر مشهد محسوب می‌شود. در صورتی که شما از بلوار 22 بهمن مشهد به سمت کلات نادری حرکت کنید به در سمت چپ جاده به روستای پاژ خواهید رسید.

خانه فردوسی مشهد

 

بیشتر بخوانید:چهار طاقی بازه هور مشهد چند سال قدمت دارد؟

جاذبه‌های اطراف خانه فردوسی مشهد عبارتند از:

  • جلگه قدیم خراسان
  • روستای پاژ
  • کلات نادری
  • آبشار کلات

 

کلام آخر

مسافران عزیزی که قصد بازدید از خانه فردوسی مشهد دارند می‌توانند با رزرو هتل مشهد و حتی رزرو هتل نزدیک حرم از این بنا و روستای پاژ دیدن کنند. چرا که شما می‌توانید برای تماشای این جاذبه از صبح زود تا عصر وقت بگذارید و سپس به هتل خود بازگردید. جهت رزرو هتل به آژانس مسافرتی “های هتل” و جهت رزرو تور به آژانس گردشگری “های تور” مراجعه فرمایید. با مشاوره از تخصصی از کارشناسان ما می‌توانید سفری برنامه ریزی شده و ایده آل داشته باشید.

 

کلمات مرتبط

بلوار فردوسی مشهد ,خانه ویلایی در بلوار فردوسی مشهد ,پاژ مشهد کجاست ,رهن و اجاره آپارتمان های مرتفع مشهد ,قیمت خانه در آپارتمان های مرتفع مشهد ,تاریخچه آپارتمانهای مرتفع مشهد ,قیمت خانه در بلوار سجاد مشهد ,قیمت اپارتمان در بلوار فردوسی مشهد

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *