موزه مکتب خانه مشهد ، موزه ای کوچک در دل خانه تاریخی

موزه مکتب خانه مشهد

موزه مکتب خانه مشهد، از دیگر دیدنی های متفاوت و جذاب شهر است. اگر در تور مشهد به دنبال اماکن تاریخی و قدیمی می گردید، این خانه از بهترین گزینه های بازدید شماست. موزه ای کوچک که توانسته مکتب خانه های قدیمی را به نمایش بگذارد. حال و هوای قدیمی دوران بچگی در این مکتب خانه به خوبی حس می شود.

موزه مکتب خانه مشهد ، موزه ای کوچک در دل خانه تاریخی

خانه ای تاریخی که موزه مکتب خانه مشهد را در دل خود جا داده است. این خانه همان خانه  توکلی مشهد است. می توانید در این خانه نوستالژپک اولین کلاس درس ایران را نظاره گر باشید. دلیل ساخت این مکتب خانه اهمیت درس و آموزش بوده است. همین دلیل با تلفیق موزه ها که همیشه نماد فرهنگ ایران بوده است توانسته یکی از دیدنی ترین جاهای مشهد را به رخ گردشگران بکشد.

قسمت های مختلف موزه مکتب خانه مشهد

هنگام ورود به موزه مکتب خانه مشهد در خانه توکلی ابتدا از راه پله وارد ساختمان می شوید. بعد از ورود با دو تابلوی “مکتب خانه ملاباجی” و “مکتب خانه میرزا” مواجه می شوید. در حقیقت مکتب خانه میرزا مخصوص آقایان و مکتب خانه ملاباجی برای تدریس به بانوان بوده است.

در موزه مکتب خانه مشهد با مجسمه هایی رو به رو می شوید که احساس واقعی بودن آنها شما را متعجب خواهد کرد. و اینکه فکر می کنید شاید در یک مکتب خانه واقعی قدم گذاشته اید. تمامی  این مجسمه ها مومی هستند که لباس های محلی بر تن دارند. بخشی از این موزه نمایش دهنده کلاس های خوشنویسی و بخشی دیگر برای نمایش نحوه فلک کردن دانش آموزان طراحی شده است.

تمامی بخش های این موزه با هدف معرفی فرهنگ بومی مشهد ساخته شده اند.

آدرس موزه مکتب خانه کجاست؟

این موزه در خیابان نواب صفوی،  کوچه عسگریه، داخل خانه تاریخی توکلی واقع شده است.

مختصری از خانه توکلی مشهد

خانه توکلی از جمله خانه های دوران قاجار در مشهد است. ظاهر فعلی این خانه در واقع شکل بازسازی شده آن است. این خانه اسرارآمیز به خانه اجنه معروف است. اگر با تور مشهد سفر کرده باشید، می توانید حتما این خانه تاریخی متروکه در قدیم را ببینید.

خانه توکلی که موزه مکتب خانه در آن واقع شده است از دیگر شاهکارهای معماری قجری است. این خانه یکی از آثار ملی است که کاشی کاری های بی نظیری دارد. بهترین مکان برای علاقمندان به سیر در گذشته و تاریخ و عجایب همین خانه توکلی و موزه مکتب خانه مشهد است.

مختصری از خانه توکلی مشهد

یکی از عجایب این خانه چوبی بودن اسکلت آن است. و همچنان بعد از گذشت دو قرن همچنان پابرجاست. این خانه دو طبقه می تواند به راحتی گرما و صمیمیت خانه های قدیمی را به شما منتقل کند. حوضچه وسط حیات و نقش و نگارهار روی  در و دیوار شما را به سالها قبل که شاید پیش از این فقط در فیلم ها دیده باشید خواهد برد.

هتل های نزدیک موزه

اگر خیال دارید رزرو هتل خود را در نزدیکی موزه مکتب خانه مشهد انجام دهید ما به شما این هتل های نزدیک حرم را معرفی خواهیم کرد. چرا که این موزه در نزدیکی حرم واقع شده است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *