کاخ نیاوران تهران ، کاخ شاهان ایران

کاخ نیاوران

تهران پایتخت کشور است و در قلب خود تاریخی بسیار جالب و شنیدنی دارد. آثار و رد پای به جا مانده‌ای از پادشاهان ایران. کاخ نیاوران تهران تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است. اگر به تاریخ و سرگذشت ایران و یا بناهایی با معماری زیبا علاقه مند هستید. سفر به تهران را در اولویت خود قرار دهید تا لحظه‌هایی را در دل تاریخ سپری کنید. هر ساله گردشگران و توریست‌های بسیاری از این کاخ مجلل دیدن می‌کنند. کاخ نیاوران تهران مکانی است که بخشی از تاریخ کشور را به دوش می‌کشد.

آژانس گردشگری های تور با ارائه تورهای لحظه‌ آخری و مقرون به صرفه پذیرای گردشگران عزیز می‌باشد. جهت اطلاع و یا ثبت نام در تورهای مسافرتی آژانس ما همین حالا اقدام کنید.

معرفی کاخ نیاوران تهران

کاخ نیاوران یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی و تهران است. این کاخ در میدان نیاوران و ضلع شمال شرقی باغ نیاوران واقع شده است. کاخ نیاوران در نزدیکی کوه البرز واقع شده است و مکانی خوش و آب هوا است. مساخت باغ نیاوران نزدیک به 11 هزار هکتار می‌باشد. این کاخ در سال 1375 به عنوان موزه‌ی تاریخی شناخته شد و در دسترس بازدید عموم قرار گرفت.

کاخ نیاوران دارای اتاق‌ها و موزه‌های زیبایی است. معماری، گچ‌بری، آینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های این بنا، بسیاری از معماران و به فکر فرو می‌برد. اشیایی این کاخ شامل مبلمان، فرش، تابلوها، ظروف طلا و نقره و… تماما عتیقه و اصیل دیده می‌شود.

کاخ نیاوران در 6 خرداد سال 1377 به ثبت ملی رسیده است.

تاریخچه کاخ باشکوه نیاوران

ابتدا باید به معنای نیاوران بپردازیم. باغ نیاوران در گذشته دور در کنار روستای «گُرده وی» ساکن بود. فتحعلی شاه قاجار در کنار این روستا و در جوار نیزاری زیبا، ییلاقی برای تابستان‌های خود می‌سازد. نام باغ یا ییلاق فتحعلی شاه به سبب آن که در کنار نیزار بنا شده بود به «نی آوران» و چندی بعد به منظور سهولت به «نیاوران» شناخته می‌شود.

بعد از آن به ترتیب محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار در این باغ بناهای دیگری چون «کاخ صاحبقرانیه» و «کوشک احمدشاهی» را بنا کردند.

اما کاخ نیاوران  تهران در سال 1337 به دستور محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد. البته لازم است بدانید ساخت این عمارت یا کاخ مجلل 9 سال به طول انجامید و در سال 1346 به اتمام رسید.

مساحت کاخ نیاوران 9000 متر مربع است و شامل 2 طبقه و نیم می‌شود. در این کاخ اتاق‌‌ شخصی شاه و ملکه، اتاق خدمه، اتاق خواب فرزندان شاه، اتاق ناهارخوری، اتاق کار و کنفرانس، اتاق آرایش و لباس، اتاق انتظار و استراحت، سینما و تالار آبی وجود دارد.

جهت بازدید از این کاخ زیبا بهتر است توسط رزرو تور اقدام کنید. با رزر تور مسافرتی در های تور می‌توانید با لیدر مخصوص بدون نگرانی وسیله نقلیه از این مکان توریستی و تاریخی دیدن فرمایید.

مکان‌های دیدنی مجموعه نیاوران

همانطور که در قسمت‌های قبل گفته شد در کاخ نیاوران علاوه بر کاخ زیبای واتاق‌های آن، بناهای تاریخی و موزه‌های  دیگری نیز موجود می‌باشد. شما با ورود به این مجموعه بسیار چشم نواز می‌توانید تکه‌هایی از تاریخ پادشاهان ایران را ببینید.

کاخ جهان نما یا موزه جهان نما:

کاخ جهان نما در سال 1355 توسط محمدرضا شاه در یک طبقه همکف و 4 سالن زیر زمینی بنا گردید. در این موزه انواع اشیا عتیقه‌ی اهدایی و یا خریداری شده توسط شاه و ملکه نگهداری می‌شود. یکی از اشیا قدمی این موزه مربوط به نقاشی‌ از بزرگان این هنر است. سقف این بنا را فرشی بسیار زیبا زینت داده است.

کاخ صاحبقرانیه:

این کاخ در سال 1229 توسط چهارمین شاه قاجار یعنی ناصرالدین شاه ساخته شده است. در زمان گذشته یک قرن را 30 سال تلقی می‌کردند و به مناسب 31 سالگی حکومت ناصرالدین شاه این کاخ احداث شد و نام صاحبقرانیه را بر آن گذاشتند. این بنا خود به سه قسمت شاه نشین، حوضخانه و کرسی خانه تقسیم می‌شود. شاه نشین نیز در دوران پهلوی دستخوش تغییراتی شده است و تمامی حرامسرا به تخریب و سبک مدرنی به این کاخ پر شکوه و عظمت بخشیده است.

کوشک احمدشاهی:

کوشک احمدشاهی توسط احمد شاه قاجار در 800 متر مساحت و 2 طبقه ساخته شده است. این عمارت محل زندگی ولیعهد، یعنی پسر بزرگ محمدرضا شاه پهلوی بوده و ضیافت‌های خانوادگی در این بنا برپا بوده است. این عمارت نیز بسیار دیدنی و از نظر معماری چشم نواز می‌باشد.

موزه کتابخانه سلطنتی:

این موزه در سال 1355 توسط فرح دیبا در زمینی 770 متری ساخته شده است. در این کتابخانه 23000 جلد کتاب وجود دارد و اخص‌ترین این کتاب‌ها اطلس جغرافیایی جهان با قدمت سال 1609 میلادی است. آلات موسیقی، مبلمان و نقاشی‌ها از دیگر اجزای تشکیل دهنده این موزه است.

موزه کتیبه نیاوران:

کتیبه‌های این موزه به دوران مادها هخامنشیان، ساسانیان، اشکانیان و اسلام می‌رسد و مربوط به 2000 پیش از میلاد می‌باشد. این موزه نیز یکی از دیدنی‌های مجموعه کاخ نیاوران تهران است.

موزه حوصخانه، موزه خوردروهای کاخ نیاوران، مدرسه اختصاصی از دیگر جاذبه‌های گردشگری و توریستی این مجموعه هستند. با رزرو تور در های تور می‌توانید از تمام این بناها دیدن کنید.

جهت رزرو هتل در تهران به آژانس گردشگری های هتل مراجعه کنید. آژانس گردشگری و مسافرتی های هتل انواع هتل‌های فوق لوکس و ارزان قیمت را به شما معرفی می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *