چاه‌های تلا لافت قشم ابتکار مهندسی مردمان

چاه‌های تلا لافت قشم

به جرات می‌توان گفت جزیره قشم یکی از منحصر به فردترین مناطق در ایران و حتی در دنیاست. انواع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و انسانی این جزیره را متمایز از دیگر نقاط کرده است. درست به همین علت است که به این قشم، جزایر عجایب هفتگانه گفته می‌شود. اگر به دنبال یک سفر هیجان انگیز و متفاوت هستید. اگر عاشق طبیعت و طبیعت گردی هستید به جزیره شگفت انگیز قشم سفر کنید. لذت دریا، سواحل آرام و نقره‌ای، کوه‌های عجیب و رنگی و سازه‌های انسانی را تنها در این جزیره می‌توانید تماشا کنید. چاه‌های تلا لافت قشم نیز یکی از دیدنی‌های انسانی خارق العاده این جزیره محسوب می‌شود.

آژانس مسافرتی “های تور” جهت رزرو تور قشم در خدمت مسافران مقصد قشم می‌باشد. رزرو تور مزایایی چون ماشین، تور لیدر و آشنایی با دوستان جدید را به دنبال دارد.این مطلب را جهت معرفی جاهای دیدنی کمتر شناخته شده قشم آورده‌ایم.

 درباره چاه طلا قشم

تاریخچه چاه‌های تلا لافت قشم

قشم در جنوبی‌ترین قسمت کشور واقع شده است. بنابراین دارای آب و هوای گرم و خشک به همراه رطوبت بالاست. همانطور که می‌دانید در جنوب کشور به دلیل بارندگی کم مشکل آب همیشه وجود دارد. تامین آب شیرین و شرب از گذشته یک دغدغه بزرگ برای بومیان بوده است. اما در طی مشکلات بسیاری که از بی آبی به وجود آمد چاه‌هایی حفر شد. برخی قدمت این چاه‌ها را به دوران هخامنشیان و مادها نسبت می‌دهند.

اما براساس تحقیقات عمده این چاه‌ها 400 سال قدمت دارند و به در دوران پس از اسلام مربوط می‌شوند. چاه‌های تلا یا طلا در روستای لافت که یکی از شناخته شده‌ترین روستاهای کشور است قرار دارند. این چاه‌ها به فرمان حاکم زمانه و توسط غلامان برای تامین آب شرب ساخته شده است. جالب است بدانید تعداد این چاله 366 به تعداد روزهای کبیسه بوده است. اما با مرور زمان برخی از این چاله‌ها پر شده و تنها 100 حلقه به جا مانده است.

چاه‌های تلا لافت قشم

بررسی ریشه نام چاه‌های تلا

تلا یا طلا دو نامی است که برای این ابتکار مهندسی در نظر گرفته شده است. هر دو این نام‌ها با معانی مرتبط با چاه‌های حفر شده هستند. در واقع دو تلفظ و املای متفاوت این دو نام هر دو برازنده برای این چاه‌های با ارزش و مبتکرانه است. تلا یا تلاو خود به زبان محلی از دو قسمت تل به معنای پشته و او به معنای آب به وجود آمده است. این ترکیب در مجموع به معنای پشته یا حجمی از آب نام نهاده است. اگر نام طلا را نیز صحیح بدانیم به دلیل اهمیت و ارزش آب در آن اقلیم بوده است. در سال 1377 چاه‌های تلا لافت قشم به ثبت آثار ملی رسیده است.

چاه‌‌های طلا در قشم

اطلاعاتی درباره چاه‌های تلا جزیره

از تعداد 366 حلقه چاهی که در روستا لافت تعبیه شده است. امروزه تنها 60 حلقه همچنان باز هستند. به دلیل قرار گیری در محل شیب تعداد زیادی از این چاه‌های خلاقانه پر شده است. اشکال این چاه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و برخی مربع، دایره و مستطیل می‌باشند. برای استفاده از آب این چاه‌ها از دلو استفاده شده و آداب و رسوم خاصی داشته است. جالب است بدانید هر یک از چاه‌ها نام گذاری شده می‌باشند. امروزه از این چاه‌ها کمتر استفاده می‌شود زیرا آب انبارهای بسیاری در منطقه وجود دارد. آب چاه‌ها برای سیراب کردن نخلستان‌ها و دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطراف این چاله‌ها درختان بزرگ و سرسبزی رشد کرده که رشد خود را مدیون آب‌های شیرین هستند. در نزدیکی این چاه‌ها درخت کهن کناری وجود دارد. این درخت به درخت زیارت شناخته می‌شود.

روستا لافت و چاه‌ تلا

 

موقعیت جغرافیایی چاه‌های قدمتی تلا

چاه‌های تلا در روستای لافت واقع شده است. این روستا حدود 20 کیلومتر با فرودگاه جزیره قشم و 60 کیلومتر با قشم فاصله دارد. این روستا در قسمت شمالی جزیره قرار گرفته است و به جاذبه‌های زیادی نزدیک است. شما با رزرو هتل در قشم می‌توانید به راحتی از این چاه‌های قدیمی و نادر دیدن کنید.

آدرس: استان هرمزگان- جزیره قشم- روستا لافت

جاذبه‌های نزدیک چاه‌های تلا لافت قشم

حرا نزدیک چاه‌ تلا لافت

جالب است بدانید یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی جزیره قشم روستای لافت است. این روستا با قدمت بسیار و پر از جاذبه‌های تاریخی است. به همین دلیل است که مسافران مقصد قشم یک روز خود را به بازدید از روستا و جاهای دیدنی این منطقه اختصاص می‌دهند. با رفتن به این روستا علاوه بر چاه‌های دیدنی تلا می‌توانید از جاهای زیر دیدن کنید.

جاذبه‌های نزدیک چاه‌های تلا لافت قشم عبارتند از:

  • جنگل‌های حرا
  • درخت زیارت
  • بادگیر لافت
  • قلعه نادری
  • لافت قدیم
  • بندر لافت

درست است که این جاذبه از جزیره قشم دور است. اما با رزرو هتل 5 ستاره قشم و رزرو هتل آپارتمان ممکن به راحتی می‌توانید صبح تا ظهر از این منطقه دیدن کنید. با رزرو هتل قشم در آژانس مسافرتی “های هتل” می‌توانید از این روستا دیدن کنید.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *