نگاهی به تاریخچه کیش

جزیره کیش، تاریخچه کیش

جزیره کیش از جمله مقاصد مهم گردشگری در داخل کشور عزیزمان به شمار می آید که هر ساله مسافران زیادی با سفر به این جزیره از مراکز دیدنی و جاذبه های گردشگری کیش دیدن می کنند. قبل از سفر به کیش بهتر است نگاهی به تاریخچه کیش داشته باشید تا اطلاعاتی درباره این جزیره و ساکنان آن به دست آورید.

جزیره کیش، تاریخچه کیش

 

نگاهی به تاریخچه کیش

جزیره کیش جزو جزایر تاریخی با عمر طولانی در دل آب های خلیج فارس در کشورمان بوده، که در گذر زمان تا به امروز اهمیت ویژه ای برای حاکمان و اقوام مختلف داشته است. از دلایل اصلی ایجاد این جزیره در آب های خلیج فارس، فشار قاره ای و حرکات آن ها می باشد که باعث ایجاد چین خوردگی و پیدایش ارتفاعات زاگرس شده که بخشی از آن ها در ژرفای آب های خلیج فارس پدیدار و موجب شکل گیری این خشکی یا همان پدید آمدن جزیره کیش شده است.

شهر حریره کیش، سفر به کیش

پس از پیدایش این جزیره و طبق نقل قول هایی که در کتب تاریخی از تاریخچه کیش دیده می شود، در دوران های هخامنشی، اشکانیان و ساسانیان حکومت بر این این جزیره در تسلط ایرانی ها بوده و سپس با گسترش اسلام خلفای اموی حکومت بر جزیره کیش را تا سال 249 هـ.ق در دست گرفتند. مجدد ایرانی ها در زمان خلافت آل بویه توانستند حکومت بر این جزیره را از آن خود نمایند و موجب شد در حکومت های بعد از آن، کیش به عنوان بزرگترین مرکز تجاری در خلیج فارس شناخته شود. در ادامه رویداد های که برای این جزیره رخ داده در سال 912 تا 1031 این جزیره تحت تسلط پرتغالی ها در آمده و سپس با فرمانروایی سپهسالار شاه عباس این جزیره در خلیج فارس به موفقیت فتح و در تصرف ایرانی ها در آمد.

در سال های 1347 و 1349 این جزیره با انجام تحولات عظیم به عنوان بندر آزاد توریستی همچنین مرکز بین المللی توریستی و تجاری واقع گردیدد. پس از سرنگونی رژیم پهلوی و در اوایل انقلاب در سال 1358 این جزیره به عنوان اولین منطقه آزاد تجاری جمهوری اسلامی نامگذاری شد و تا به امروز با پیشرفت در زمینه های متعدد تفریحی و فعالیت های تجاری جزو بهترین مناطق آزاد در کشور به شمار می آید.

تاریخچه نام گذاری کیش

جزیره کیش با نام های جزیره قیس و جزیره کیس در فارس قدیم نامیده می شد که نامگذاری کنونی این جزیره در دواران پهلوی به کیش تغیر نام پیدا کرد. دلیل این نامگذاری را می توان شبیه تیردان و یا ترکش بودن این جزیره عنوان کرد. در آن ایام هنگامی که بر بلندی های جزیره کیش ایستاده و نگاهی به کیش می انداختند همانند تیری بود که در ترکش  قرار گرفته بود.

موقعیت جزیره کیش

امروزه با توجه به موقعیت جزیره کیش و اهمیت مسافران به این جزیره، هتل های کیش و امکانات متعدد موجود در این جزیره که برای رفاه حال مسافران بنا شده سفری به یاد ماندنی و اقامتی خوش را برای آن ها رقم خواهد زد. مسافرانی که با تور کیش قصد سفر در این جزیره را دارند می توانند ضمن اقامت در بهترین هتل های کیش از هتل های یک ستاره کیش تا هتل های پنج ستاره کیش، همچون هتل ترنج کیش، هتل مارینا پارک کیش و … اقامتی لوکس را در این جزیره تجربه نمایند.

جاذبه های گردشگری کیش، موقعیت کیش

وسعت این جزیره بکر و زیبا 90 کیلومتر بوده، که در قسمت طول و در محور شرقی_غربی این جزیره معادل 15 کیلومتر همچنین در محور شمالی_جنوبی 7 کیلومتر می باشد. ارتفاع این جزیره بیضی شکل از سطح دریا 32 متر و بلند ترین نقطه آن از سطح دریا در قسمت شرقی جزیره واقع شده که حدودا دارای ارتفاع 45 متر می باشد.

یک دیدگاه

  1. جزیره کیش شاید 20 سال باشه خیلی مورد توجه قرار گرفته این همه بهش رسیدگی شده. بیشتر بومیان اونجا بودن. و واقعا خیلی عالی شده برای تفریح و گردش

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *