مسجد رستم پاشا استانبول

کشور ترکیه جز کشور هایی است که مساجد زیادی دارد. مسجد های زیادی در دوره عثمانی ساخته شده است. مسجد رستم پاشا استانبول یکی از مسجد های معروف استانبول می باشد. در این مسجد از هنر کاشی کاری استفاده کردند و به همین دلیل یکی از زیباترین مسجد های استانبول شناخته می شود.

مسجد رستم پاشا استانبول

درباره رستم پاشا

رستم پاشا که به معنی “داماد دربار عثمانی” شناخته می شد. رستم با دختر سلطان سلیمان و خرم سلطان ازدواج کرد. رستم پاشا 12 سال وزیر اعظم سلطان سلیمان کبیر بود. او در 61 سالگی از دنیا رفت و همسرش مهر ماه سلطان برای یادبودی به نام همسر خود تصمیم به ساخت مسجد گرفت.

معماری مسجد رستم پاشا

سینان معمار مسجد داماد دربار عثمانی بوده است. این معمار مسجد های زیادی در شهر استانبول ساخته است و برای ساخت این مسجدهم برگزیده شد. وی در طراحی این مسجد از قدرت تخیل خود بسیار کمک گرفته است، به همین دلیل معماری این مسجد بسیار خیره کننده می باشد.

با توجه به اینکه ابعاد این مسجد از دیگر مساجد کم تر است، اما معماری چشم گیر این مسجد او را هم رده دیگر مسجد ها کرده است. کاشی های استفاده شده در این مسجد کاشی های نفیس متعلق به شهر ایزینیک بوده است که رنگ ها متنوعی را در این مسجد استفاده کردند. زرد سفید سبز جز رنگ هایی هستند که در صحن داخلی استفاده شده است

مسجد رستم پاشا استانبول

 

کاشی های قرمز این مسجد در زمان ساخت بسیار سخت در دسترس بوده به همین دلیل فرسخ ها را برای پیدا کردن از استانبول دور می شدند. همچنین معمار سینان برای مخارج مسجد چند مغازه در زیر مسجد ایجاد کرد تا مخارج مسجد تامین شود.

گوهر پنهان استانبول

در زمان های دور ساخت مسجد مکان ساخت مسجد بسیار مهم بوده است. مسجد رستم پاشا که به گوهر پنهان استانبول معروف است، در محله ای قدیمی در انتهای بازار اوزون کارسی بنا شده است. پیدا کردن این مسجد در این بازار شلوغ اصلا کار راحتی نیست، به همین دلیل او را گوهر پنهان می نامند.

مسجد رستم پاشا استانبول

محراب مسجد رستم پاشا

محراب مسجد رستم پاشا طبق اعتقاد مسلمانان به سمت مکه مکرمه می باشد. طراحی و نقش در محراب با همه قسمت های مسجد تفاوت دارد. طرح استفاده شده در محراب ریشه ای در طراحی چینی دارد. استفاده از گل های لاله و برگهای آن می باشد، که همه را متحیر می سازد سقف این مسجد با طلا پوشیده و هشت ضلعی می باشد که بازدید کنندگان را به وجد می آورد.

مسجد رستم پاشا استانبول

در آخر …

اگر قصد سفر به ترکیه و دارید حتما به سراغ بازدید از مسجد رستم پاشا بروید. برای رزرو تور استانبول به سایت های تور مراجعه کنید و برای رزرو اقدام کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *