قلعه پرتغالی‌ها قشم، جاذبه‌ای با قدمت بسیار

قلعه پرتغالی‌ها قشم

بزرگ‌ترین جزیره ایران، یکی از غنی‌ترین مناطق از نظر زیست محیطی و تاریخی است. قلعه پرتغالی‌ها قشم نیز از بناهای تاریخی بسیار زیبای این جزیره است. در واقع سفر به قشم یک سفر همه جانبه است. مسافران با انتخاب مقصد قشم می‌توانند آرامش دریا، بازدید از آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی را در کنار هم داشته باشند. البته از مراکز تجاری و بازارهای قشم نیز نباید غافل شد. درست به همین جهت است که تور قشم یکی از محبوب‌ترین تورهای داخلی محسوب می‌شود.

مسافران عزیز با مراجعه به رزرواسیون “های تور” می‌توانند، با رزرو تور قشم از این جزیره دیدن کنند.

قلعه پرتغالی‌ها قشم

تاریخچه و معرفی قلعه

همانطور که در تاریخ مطالعه کرده‌اید، بندر قشم، عمان، کنگ و بخش‌های دیگر خلیج فارس در دست اشغالگران پرتغالی بوده است. دوران استعمار ایران به 110 سال می‌رسد. در سال 1507 میلادی دریا نورد پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکرک، فرمان ساخت قلعه پرتغالی‌ها قشم داده است. این قلعه مساحتی حدود 2 هکتار دارد و ارتفاع دیوارهای آن 3.5 متر است. بدنه قلعه نیز از آهک و گچ و بخش‌هایی از آن از چوب می‌باشد. این قلعه حدود 13-14 سال پیش از زیر خاک بیرون کشیده شده است.

آقای احسان یغمایی در بیرون آوردن این قلعه نقش بسزایی داشته‌اند. جالب است بدانید در این قلعه ظروف چینی، شیشه‌های ونیزی و توپ‌های جنگی کشف شده است. این قلعه از نظر استراتژی و پشتیبانی بسیار قابل اهمیت بوده است. کاربرد اصلی قلعه پرتغالی‌ها برای نگهداری سلاح و مهمات بوده است. معماری این قلعه بسیار جالب و تخصصی می‌باشد. قلعه پرتغالی‌ها در سال 1377 به ثبت ملی رسیده است.

ورودی قلعه پرتغالی‌ها قشم

مرور جزئیات قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها قشم، از چهار برج بلند ساخته شده است. این برج‌ها و بازوها محل قرار گیری توپ و منجنیق بوده‌اند. این قلعه در واقع انباری برای مهمات بوده که مهمات دژهای دیگر را تامین می‌کرده است.

قلعه خود از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. برخی از این قسمت‌ها شامل کلیسا، زندان، سربازخانه، آب انبار بزرگ، تالار، مقر فرماندهی و انبار اسلحه می‌باشد. قوس‌های این بنای قدیمی از سنگ‌های مرجانی تراش زده شده ساخته شده است. جالب است دبانید در حدود 500 متری قلعه تونلی متصل به قلعه یافت شده است. این تونل راه فراری به میدان سعدی قشم بوده است. امروزه بخش‌هایی از این بنای عظیم همچنان پای برجاست.

قلعه پرتغالی‌ها قشم

بهترین زمان بازدید

قشم منطقه‌ای با آب و هوای گرم و مرطوب است. بهترین زمان سفر به این جزیره اواخر پاییز تا اوایل بهار می‌باشد. البته اگر قصد رزرو تور قشم به قیمت ارزان را دارید. بهترین زمان سفر فصول گرم سال است. زیرا در این وقت سال به دلیل کمبود مسافر، هتل‌ها آفرهای خوبی در نظر می‌گیرند.
بهترین زمان برای بازدید از این منطقه در روزهای گرم سال ساعت پایانی روز یعنی غروب آفتاب است. چنانچه در فصول خنک به این جزیره سفر می‌کنید، صبح اول وقت برای بازدید از قلعه پرتغالی‌ها قشم بسیار مناسب است.

قلعه پرتغالی‌ها قشم

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به قلعه

همانطور که مشاهده می‌کنید یکی از جاذبه‌های دیدنی قشم، قلعه پرتغالی‌ها است. اما با مراجعه از این جاذبه می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی قشم نیز بازدید کنید. دره ستارگان، دشتن جبیر، موزه دکتر نادعلی، دره مسجمه‌ها، اقامتگاه ماجرا از مکان‌های نزدیک به قلعه پرتغالی‌ها قشم هستند. البته بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان نیز یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های دیدنی قشم است.

قلعه پرتغالی‌ها قشم

آدرس و دسترسی به قلعه

یکی از بهترین راه‌های دسترسی به این قلعه شرکت در تور قشم است. به این طریق با وسیله نقلیه و لیدر می‌توانید از این محل دیدن کنید. این قلعه در شرق جزیره واقع شده است. بنابراین پس از رسیدن به بندر ذاکری و سپس میدامن ولایت باید به سمت خیابان باهنر برانید. پس از آن با گذر از میدان امام خمینی و ورود به بلوار ژئوپارک فاصله‌ای تا قلعه پرتغالی‌ها قشم نخواهید داشت.

اطلاعات: ساعت ورود به قلعه 8 صبح تا 6 بعد از ظهر است. بلیط این بنای تاریخی تنها 6 هزارتومان برای گردشگران داخلی است.

آدرس: ضلع شرقی جزیره قشم- بلوار ژئوپارک

قلعه پرتغالی‌ها قشم

هتل‌های نزدیک قلعه پرتغالی‌ها

رزرو هتل در قشم یکی از مسئلات مسافران است. مسافران با مراجعه به “های هتل” در بهترین هتل‌های قشم می‌توانند اقامت داشته باشند. در ادامه برای رزرو هتل 4 ستاره قشم، رزور هتل ارزان و رزرو هتل آپارتمان شیک قشم چند پیشنهاد ویژه داریم.

هتل‌های نزدیک به قلعه پرتغالی‌ها قشم عبارتند از:

لازم به ذکر است با شرکت در تور قشم، علاوه بر استفاده از تخفیفات سفری بی دردسری را تجربه خواهید کرد.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *