راهنمای سفر به شهر زیبای اهواز

جاذبه‌های گردشگری اهواز

شهر اهواز از جزء ده کلان شهر کشور ایران محسوب می‌شود. اهواز در این تقسیم بندی در رتبه 7 قرار دارد. این شهر بسیار زیبای جنوبی یکی از شهرهای استان خوزستان می‌باشد. جاذبه‌های گردشگری اهواز، آداب و رسوم اصیل، لباس‌های سنتی و صنایع دستی چشم نواز، غذاهای محلی خوشمزه و… سبب شده است تا مسافران به این شهر جنوبی سفر کنند.

شهر اهواز

اهواز به دلیل وجود انواع طایفه‌های لر، عرب و بختیاری از نظر فرهنگی و قومیتی بسیار غنی است. مردم خطه جنوب کشور، افرادی خون گرم، مهمان نواز هستند. در این مقاله قصد داریم شهر اهواز را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

شما می‌توانید جهت رزرو تور ارزان قیمت و اطلاع از تور لحظه آخری از سایت گردشگری های تور دیدن کنید.

تاریخچه شهر اهواز

خوزستان در زبان ایلامی به معنای شکرستان می‌باشد. اگر بخواهیم تاریخچه شهر اهواز را مرور کنیم، باید به دوران باستان برگردیم. نام اهواز را در دوران باستان اوکسین نهاده بودند. نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد. در کتیبه بیستون نیز نام خوزستان آورده شده است. در این کتیبه که توسط داریوش ایجاد شده است، نام هوج به جای خوزستان آمده است.

تاریخچه شهر اهواز

اما بعد از آن نام اهواز در دفتر تاریخی، در دوران قاجار نگاشته شده است. در زمان ناصرالدین شاه، کشتیرانی و تجارت بر روی کارون گسترش زیادی یافته است. در همین دوران بود که ناصرالدین شاه در کنار اهواز قدیم، بندرگاهی را به نام خود زد. یعنی بندر ناصری و سپس ناصریه. اما در دوران پهلوی و زمان سلطنت رضاشاه نیز مجدد نام اهواز مورد عنایت قرار گرفت. بندر ناصری از میان برداشته شد و بندر اهواز جای آن را گرفت. بندر یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اهواز است.

آب و هوای شهر جنوبی اهواز

در یکی تقسیم بندی کلی در رابطه با آب و هوای شهر اهواز باید 2 اب و هوا را مشخص کنیم. بخش جلگه‌ای که در قسمت جنوبی و بخش کوهستانی که در قسمت شرق و شمال واقع شده است. به همین دلیل است که اهواز دارای آب و هوای متنوعی می‌باشد. که این خود به مسافران و توریست‌ها این امکان را می‌دهد در چهار فصل به این شهر زیبا سفر کنند. در صورتی که خواهان سفر به اهواز هستید، بهتر آن است که در فصل بهار و زمستان به این شهر سفر و از جاذبه‌های گردشگری اهواز دیدن کنید.

آداب و رسوم شهر اهواز

همانطور که گفته شد، شهر اهواز اقوام و طایفه‌های متفاوت بسیاری دارد. این خود سبب شده است که این شهر، آداب و رسوم مخصوص به خود را داشته باشد. هرکدام از این سنت‌ها بسیار جالب و دیدنی هستند.

فرهنگ مردم اهواز ایجاب می‌کند که عید فطر، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عید آنان باشد. مردم شهر اهواز قبل از آغاز عید فطر، مراسمی نظیر نظافت خانه، دید و بازدید و آراستن خود داشته باشند.

همچنین مراسم گرگیعان یکی دیگر از مراسمات قابل اهمیت برای عرب نشینان است. در این مراسم رسم است تا در 15 ماه رمضان، مسلمانان خود را بیارایند و کودکان با لباس آراسته برای گرفتن عیدی از دیگر همنوعان درب خانه‌ها را بزنند.

رسم قهوه خوری اهواز نیز به ثبت ملی رسیده است و آداب مخصوص به خود را دارد. از دیگر مراسمات مهم اهواز می‌توان به چهارشنبه سوری، غسل تعمید، رسوم مندائیان، ازدواج و مراسمات زرتشتی از دیگر فرهنگ‌های این شهر هستند. شما با سفر در این اعیاد و روزهای خاص می‌توانید به نوعی از این جاذبه‌های گردشگری اهواز نیز بهره ببرید.

جهت رزرو تور مسافرتی مد نظر خود با اپراتورهای سایت گردشگری های تور مشورت کنید.

جاذبه‌های گردشگری اهواز

شهر اهواز جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که مهم‌ترین آن رود بزرگ کارون است. مراکز خرید، بازارها، بناهای تاریخی، پل‌های زیبا و امامزاده‌ها برخی از این جاذبه‌ها هستند. در این قسمت قصد داریم جاذبه‌های گردشگری اهواز را به شما معرفی کنیم.

جاذبه‌های گردشگری اهواز
  • رود کارون:

بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه موجود در ایران همین رود کارون در اهواز است. این رود بزرگ به بیشتر آب‌های بین المللی و اقیانوس‌ها را دارد. به همین دلیل است که از نظر تجارت و کشتیرانی بسیار قابل توجه می‌باشد. پل‌هایی که بر روی رودخانه عظیم کارون کشیده شده از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اهواز هستند.

رود کارون
  • بنای معین التجار:

یکی از آثار باستانی بسیار قدیمی شهر اهواز بنای معین تجار است. در واقع این بنا کاروانسرایی در دوران ناصرالدین شاه می‌باشد. این بنای زیبای تاریخی جزء آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای معین التجار
  • پل سفید:

پل سفید یا پل معلق یا هلالی نماد شهر اهواز است. این پل برای مردم اهواز دارای اهمیت فراوانی است و از جاذبه‌های گردشگری اهواز محسوب می‌شود. پل سفید بزرگ‌ترین پل معلق در خاورمیانه در رده هشتم است. این پل قدیمی‌ترنی پل به صورت هلال در خاورمیانه نیز می‌باشد.

پل سفید
  • پل سیاه:

قدمت پل سیاه به 1308 می‌رسد و 1050 متر دارد. پل سیاه نیز از میراث ارزشمند کشور است. این پل در حوادث مهمی نظیر جنگ جهانی دوم سبب پیروزی متفقین شده است.

پل سیاه
  • آرامگاه علی بن مهزیار:

در هر شهری یکی از جاذبه‌های گردشگری متعلق به آرامگاه‌ها می‌باشد. علی بن مهزیار یکی از پیروان امام رضا(ع) است و فردی شیعه و عالم بوده است. این آرامشگاه با رنگ فیروزه‌ای در سال 201 هجری قمری در اطراف رود کارون بنا شده است.

آرامگاه علی بن مهزیار
  • خانه ماپار:

یکی دیگر از جاذبه گردشگری اهواز خانه پامار اسن که در سال 1380 نیز به ثبت آثار ملی رسیده است. این خانه بسیار زیبا محل زیبایی برای عکاسی و بسیار زیباست و معماری ویژه‌ای دارد. خانه ماپار در اوایل دوره پهلوی ساخته شده و 2 طبقه‌ای است. در وسط بنا نیز 2 درخت بسیار بزرگ اما خمیده وجود دارد که عمر زیادی دارند.

خانه ماپار
  • آبشار مصنوعی:

بلندترین آبشار مصنوعی در خاورمیانه نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اهواز است. نورپردازی این پل در شب تورسیت‌ها و گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

شما می‌توانید جهت رزرو هتل در اهواز به رزرواسیون های هتل مراجعه کنید.

کلیسای سورت مسروپ، دانشکده سه گوش، پل طبیعیت کیانپارس، تالاب بامدژ، پارک کوهساران یا بام اهواز، بازار کاوه، موزه هنرهای معاصر اهواز، بازار لشکرآباد نیز بخشی از جاذبه‌های گردشگری اهواز هستند.

غذاهای شهر جنوبی اهواز

قطعا می‌دانید که خطه جنوبی کشور از ادویه در غذاهای خود استفاده زیادی می‌کنند. در صورتی که شهر اهواز را به عنوان مقصد تفریحی خود انتخاب کرده‌اید. باید از لذت امتحان کردن غذاهای اصلی و معروف این شهر غافل نشوید.

خورشت قلیه ماهی که با برنج سرو می‌شود و از تمر هندی، سبزی، ماهی و ادویه تهیه می‌شود، نخستین غذای محلی است. ماهی صبور نیز همانند خورشت قلیه ماهی ترکیبات نزدی به هم دارند. فلافل اصیل را که غذایی شناخته شده است، را می‌توانید در تمام خیابان‌ها پیدا کنید.

حمیس توله و قلیع تخم مرغ از دیگر غذاهای سنتی و محلی اهواز هستند. 

سوغات مهم شهر اهواز

شهر جنوبی اهواز خوراکی‌های مخصوص به خود را دارد. این خوراکی‌ها را می‌توانید از بازارهای اهواز خریداری کنید. برخی از این خوراکی‌ها که به عنوان سوغات خریداری می‌شود شامل شیره خرما، حلوا شکری و کلیچه می‌باشذ.

صنایع دستی نیز به عنوان یکی دیگر از سوغات‌های شهر اهواز محسوب می‌شود. صنایع دستی نیز شامل عبا، بوریا یا حصیر، کپو و گلیم می‌شوند. صنایع دستی اهواز در رنگ‌ها، مدل‌ها و اندازه‌های متنوع تولید و عرضه می‌شوند.

شهر اهواز از آن شهرهای تاریخی و دیدنی است که جاذبه‌های طبیعی، باستانی بی شماری دارد. اگر از تجربه فرهنگ و آداب و رسوم دیگر شهرها لذت می‌برید و به دنبال یک مقصد متفاوت هستید شهر اهواز را از دست ندهید.

برای رزرو هتل در اهواز به ارزان‌ترین آژانس مسافرتی یعنی های هتل مراجعه کنید. جهت بازدید از جاذبه‌های گردشگری اهواز از طریق های تور، تورهای مسافرتی را رزرو کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *