خانه تاریخی توکلی مشهد

خانه تاریخی توکلی مشهد

درست است که مشهد مقدس به دلیل وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) شهری زیارتی تلقی می‌شود. اما جالب است بدانید جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز در این شهر کم نیست. توریست‌ها با انتخاب شهر مشهد مقدس به عنوان مقصد سفر خود می‌توانند در کنار زیارت امام رضا(ع) از این امکان تاریخی و گردشگری دیدن کنند. یکی از امکان تاریخی اطراف حرم خانه تاریخی توکلی مشهد است. این خانه تاریخی زیبایی خاصی دارد و ماجراهای شنیدنی را در دل خود حفظ کرده است. چنانچه به شهر مشهد سفر می‌کنید لذت دیدن این خانه زیبای را از دست ندهید. مسافران با رزرو تور مشهد و رزرو هتل نزدیک حرم می‌توانند به راحتی از این مکان دیدن کنند.

خانه تاریخی توکلی مشهد

با آژانس گردشگری “های تور” همراه باشید زیرا در این مطلب قصد داریم به معرفی و تاریخچه این مکان بپردازیم.

تاریخچه خانه تاریخی توکلی مشهد

خانه تاریخی توکلی توسط احسان قرایی طراحی و در سال 1221 ساخته شده است. بنابراین قدمت این ملک به دوران قاجار بر می‌گردد. مالک اولیه این ملک در زمان خود مجلل جناب آقای کشمشیان بوده است که از تجار بنام زمان خود بوده است. آقای کشمشیان تاجر خشکبار بوده و در زمان پهلوی اول در این خانه زندگی می‌کرده است. پس از فوت مالک این ملک، فردی به نام توکلی این خانه را خریداری می‌کند. این خانه با معماری سنتی پس از فوت جناب توکلی سال‌ها به صورت متروکه در آمده است. در این سال‌ها محل زندگی کارتن خواب‌ها و البته اجنه بوده است.

خانه تاریخی توکلی مشهد-نما

 

بخش‌های از این خانه امروزه به موزه‌های زیبایی تبدیل شده و نشان از مکتب خانه‌های زمان قدیم دارد. در سال 1384 خانه تاریخی توکلی مشهد توسط میراث فرهنگی به ثبت آثار ملی رسید. پس از آن شهرداری در سال 1389 اقدام به بازسازی این خانه کرد تا این یادگار گرانبها به نسل‌های دیگر منتقل شود. هر ساله گردشگران تور مشهد از این خانه با معماری اصیل ایرانی دیدن می‌کنند.

موزه خانه تاریخی توکلی مشهد

معماری خانه تاریخی توکلی

این خانه ساختمانی دو طبقه است که اسکلت اصلی آن از چوب می‌باشد. جای تعجب است که اسکلت چوبی این خانه پس از سال‌ها هنوز سالم است. البته اقدام به موقع بازسازی این بنا نیز بسیار هوشمندانه و بجا بوده است. تمامی قسمت‌های خانه توکلی از بیرون با آجر ساخته شده و با کاشی آراسته شده است. سر در خانه نیز دو کتیبه نفیس کاشی کاری آیات “انا فتحنا لک فتحنا مبینا” و “و ان یکاد” وجود دارد.

ورودی خانه تاریخی توکلی مشهد

 

این خانه تماما به سبک قاجاری و سنتی طراحی و ساخته شده است. فضای داخلی خانه با ارسی‌های چشم نواز یا همان شیشه رنگی از یکدیگر جدا می‌شوند. حیاط این خانه تاریخی توکلی نیز به حوضی زیبا به رنگ آبی فیروزه‌ای و درختان تنومند آراسته شده است. به جرات می‌توان گفت خانه تاریخی توکلی مشهد، دانشکده‌ای برای آموزش هنر و معماری اصیل ایرانی است. امروزه اکثر دانشجویان معماری برای آموزش به این خانه مراجعه می‌کنند.

خانه تاریخی توکلی مشهد

شایعات خانه تاریخی توکلی

شایعات بسیاری در رابطه با خانه تاریخی توکلی مشهد وجود دارد. اگر از افراد محلی یا قدیمی بپرسید حتما داستان‌های شنیدنی و جالبی از این مکان به دست خواهید آورد. این خانه شکیل که پس از فوت توکلی چند سالی به خانه‌ای متروکه مبدل شده به خانه اجنه نیز شهرت یافته است. در رابطه با اثبات این ادعا نمی‌توان دقیقا نظر داد زیرا در گذشته افراد بسیار خرافاتی بوده‌اند. همچنین در سال‌هایی که این خانه متروک شده است محلی برای عبور مرور کارتن خواب‌ها بوده است. که این رفت و آمد خود به این شایعات دامن زده است.

خانه تاریخی توکلی مشهد

موقعیت جغرافیایی خانه تاریخی توکلی

همانطور که گفته شد این خانه تاریخی در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. گردشگران با رزرو هتل در مشهد در نزدیکی حرم می‌توانند در عرض چند دقیقه از این محل دیدن کنند. خانه توکلی در خیابان فرعی نواب صفوی واقع می‌باشد. جالب است بدانید در نزدیکی این بنا خانه تاریخی داروغه مشهد نیز قرار گرفته است. این خانه نیز از جاذبه‌های گردشگری اطراف حرم است. بازار مسگرها، گنبد خشتی، مصلی قدیمی مشهد و موزه نادری از دیگر امکان نزدیک هستند.

درباره خانه تاریخی توکلی مشهد

نکته: برای بازدید از این مکان نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نمی‌باشد.

هتل‌های نزدیک به خانه تاریخی توکلی

شما با رزرو هتل‌های زیر در آژانس مسافرتی “های هتل” می‌توانید علاوه بر هم جواری با حرم از مکان تارخی دیدن کنید.

رزرو هتل حیات شرق مشهد

رزرو هتل رضویه مشهد

رزرو هتل مائده مشهد

رزرو هتل جواد مشهد

برای داشتن سفری اقتصادی و مقرون به صرفه رزرو هتل مشهد و رزرو تور مشهد را از طریق سایت‌ها “های هتل” و “های تور” انجام دهید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *