باغ فردوس تهران ، عمارت هنری ایران

باغ فردوس تهران

پایتخت کشور از دوران قاجار و پهلوی کاخ ها و عمارت های فراوان زیادی دارد. یکی از زیبا ترین کاخ های پایتخت در حوالی میدان تجریش قرار دارد. و مکانی است برای موزه سینما و به دلیل دارا بودن امکاناتی مانند سالن های سینما، کافه و باغی سر سبز پاتوق مناسبی برای هنرمندان است. در این مقاله می خواهیم راجب باغ فردوس تهران صحبت کنیم.

معرفی باغ فردوس

باغ فردوس یا موزه فردوس، یکی از مکان های دیدنی تهران است که در منطقه شمال تهران محله خوش آب و هوا فردوس قرار دارد. اینم باغ در سال 1381 به موزه سینما تبدیل شد. قدمت این باغ به دوران محمد شاه قاجار بر می گردد، و جز آثار ملی است.

باغ فردوس تهران

تاریخچه عمارت فردوس

در دوران قاجار، بین سال های 1246 تا 1250 محمد شاه دستو ساخت باغی را با دو عمارت شمالی و جنوبی صادر کرد. متاسفانه عمرات شمالی نابود شده و چیزی از آن باقی نمانده و فقط عمارت جنوبی شکوه و جلال یک عمارت قاجاری را حفظ کرده است. این باغ 20 هزار متر مربع مساحت و عمارت باغ حدود 1000 متر مربع می باشد. عمارت دارای 3 طبقه کامل و یک نیم طبقه است.

 تاریخچه باغ فردوس تهران

بعد از مرگ محمد شاه قاجار، ناصر الدین شاه اراضی اطراف عمارت را خرید و به باغ افزود و به عنوان هدیه عروسی به دخترش داد. داماد ناصرالدین شاه، محمدخان معیرالممالک، معماری زبر دست و ماهر در زمان خود بود. معماری ساختمان جنوبی را خودش انجام داد و عروسی را در همان باغ برگزار کرد.

فراز و نشیب عمارت فردوس

این عمارت در سال 1316 به دستور وزیر وقت پهلوی تبدیل به مدرسه شاپر تجریش شد. در دهه پنجاه به دفتر برنامه ریزی جشن های ملی تغییر یافت، و بعد از انقلاب اسلامی  در اختیار صدا و سیما قرار گرفت. در سال 1381 تبدیل به موزه سینما شد و در سال 1376 به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.

موزه سینما باغ فردوس تهران

موزه سینما

موزه سینما ایران، با جمع آوری آثار و میراث سینمایی کشور در شهریور ماه سال 1373 به همکاری شرکت توسعه فضای فرهنگی شهرداری شروع به کار کرد. در این موزه آثار زیادی از هنرمندانی همچون عزت الله انتظامی، عباس کیا رستمی و… شد. این موزه دارای بخش های مختلفی هست که هر کدام را به اختصار توضیح می دهیم.

تالار آغاز گران

از نام این تالار پیداست که اولین در هر زمینه چه کسی یا چیزی بوده. نخستین تجهیزات فیلم برداری، نخستین فیلم سازان، نخستین فیلم های صنعت ایران و… که مجموعه ای ارزشمند است.

تالار آغاز گران باغ فردوس تهران

تالار معاصران باغ فردوس تهران

تصاویر پرتره 700 کارگردان، بازیگر، صدابردار و فیلم بردار و آهنگساز و… در این بخش است. علاوه بر آن طراحی های صحنه و لباس نیز قابل نمایش هستند.

تالار افتخارات و جوایز بین الملل

نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و دیگر جوایز برتر دنیای فیلم سازی جها در این موزه جمع شده اند.

نمایشگاه سینما کودک و نوجوان باغ فردوس تهران

تصاویری از بازیگران و تیم فیلم سازی سینما کودک در این بخش شما را به دوران کودکیتان خواهد برد.

نمایشگاه سینما دفاع مقدس

تصاویری از فیلم ها معروف مرتبط با آن دوره، بازیگران، کارگردانان و دگیر عوامل مهم فیلم های جنگی کشور در این بخش قرار دارند.

باغ فردوس تهران نمایشگاه دفاع مقدس

این موزه بخش های معروف دیگری مانند:

  • تماشا خانه
  • شاه نشین عمارت
  • نام آوران سینمای ایران
  • نمایشگاه صدا و دوبله
  • خانه فرهاد
  • کافه سینما

برخی هتل های نزدیک عمارت فردوس

اگر علاقه دارید به این مکان مراجعه کنید و دوست دارید برای رزرو هتل در تهران، هتلی را در نزدیکی آن انتخاب کنید. در این بخش می خواهیم چند هتل نزدیک به باغ فردوس را به شما معرفی کنیم.

اگر می خواهید درباره دیگ هتل ها نزدیک عمرات فردوس اطلاعات کسب کنید و به سایت “های هتل” مراجعه کنید و آنهارا رزرو و مقایسه بکنید.

باغ فردوس تهران هتل استقلال تهران

ساعت بازدید باغ فردوس تهران

اگر قصد رفتن و بازدید از این عمارت و آثار آن را دارید، همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر و جمعه ها و اعیاد تعطیل از 2 بعد از ظهر تا 5 عصر می توانید بازدید کنید.

یک دیدگاه

  1. من تور تهران رو خریدم و رفتم از همه ی این مکان های قشنگ رو دیدم. واقعا خیلی خوش گذشت

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *